Ekonomisk jämställdhet

Barnen som växer upp idag förtjänar att bli den första jämställda generationen

Vänsterpartiet är Sveriges första feministiska parti. Vi har drivit igenom alltifrån aborträtt till samtyckeslagstiftning. Den här mandatperioden har vi också drivit igenom mängder av feministisk ekonomisk politik. Nu vill vi ta ytterligare steg mot ett samhälle där kvinnor och män är jämställda. Vi vill förverkliga det till dess att barnen som växer upp idag har gått ut gymnasiet. De förtjänar att bli den första jämställda generationen.

3,6 miljoner. Alltså 3,6 miljoner. Det är så mycket det kostar att vara kvinna. Snart hundra år efter att kvinnor vunnit kampen om rösträtten, har kvinnor en livsinkomst som är 3,6 miljoner kronor mindre än män i genomsnitt. Det är inget som vi i Vänsterpartiet kan acceptera. Vi vill helt enkelt inte se ännu en generation som kommer ut i livet och vänjer sig vid att män och kvinnor är olika mycket värda.

En av de viktigaste orsakerna till denna orättvisa skillnad i livsinkomst är den stora skillnad som finns i män och kvinnors ansvar för barn och hem. Därför vill ha en jämställd föräldraförsäkring. Vi vill att föräldrarna ska dela lika på dagarna i föräldraförsäkringen. Den dagen det blir verklighet kommer det att märkas i kvinnors lönekuvert och på pensionsutbetalningen.

Allra först vill vi göra om det skattesystem som är riggat för de rika. Män tjänar mer än kvinnor. Män har högre inkomster från kapital. Män äger de stora förmögenheterna. En skattessystem för vanligt folk är ett skattesystem för kvinnor. Vi vill sänka skatten för vanliga löntagare och införa skatt på stora arv, hus värda mer än fyra miljoner och en progressiv kapitalskatt.

För att verklig ekonomisk jämställdhet ska kunna uppnås måste dock de stora förändringarna ske i arbetslivet. Vi har sagt det förr men säger det igen. Vi måste ha ett arbetsliv där heltid är en rättighet för den som vill, där företagen och offentliga arbetsgivaren inte tillåts att bara erbjuda timanställningar och tillfälliga jobb och där sexuella trakasserier inte får förekomma och sker det ska det få rättsliga, kännbara följder direkt.

Välfärden är avgörande för ett jämställt samhälle. När välfärden inte fungerar är det oftast kvinnorna som får bära den på sina axlar. Som jobbar deltid, som får stå tillbaka i karriären. Allt för att barnen ska ha det bra, för att någon måste ta hand om mormor eller för att den personliga assistansen plötsligt togs bort.

För att män och kvinnor ska kunna ha ett jämställt arbetsliv och privatliv måste helt enkelt välfärden fungera. Vi satsar därför mer resurser på skolan, förskolan, äldreomsorgen och sjukvården. Genom höjda skatter för de som har allra mest kan vi öka vår gemensamma konsumtion av välfärd och minska konsumtionen av bensinslukande sportbilar och privata helikoptrar. Det är en feministisk politik på riktigt.

Det kräver också att kvinnor och män vill arbeta inom välfärdsjobben. Arbetsmiljön för lärare, förlossningssköterskor, socialsekreterare och förskollärare måste helt enkelt blir mycket bättre. Det handlar om fler kollegor, större frihet i jobbet och kortare arbetsdagar.

En plan för jämställdhet för den uppväxande generationen är dock otillräcklig om den inte också tar sikte på att den största skillnaden i lön, beror på att kvinnor och män har olika yrken. Många kvinnor jobbar inom offentlig sektor och har alldeles för låga löner. Förutom att vi vill att lönepolitiken och medlingsinstitutets roll måste ha som mål att undervärderade löner i kvinnodominerade yrken ska öka snabbare, vill vi se rejäla satsningar på högre löner för de kvinnodominerade yrkena i kommuner i landsting. Det är undersköterskornas, barnskötarnas, socialtjänstarbetarnas tur nu.

Den som vill göra skillnad måste ha förslagen och lösningarna och det har vi. Vi har därför formulerat mål, strategier och en tidsplan för när och hur. Vi har helt enkelt bestämt oss. De barn som föds idag ska växa upp och bli de första där deras kön inte avgör vad de tjänar, vilket jobb de har, hur deras föräldraskap ser ut eller hur mycket de gör av hushållsarbetet.

Läs debattartikeln på Nyheter24 här.

Nooshi Dadgostar, vice partiledare

Plan för att skapa den jämställda generationen