Kommunstyrelsen

Kort rapport från förmiddagens möte med kommunstyrelsen – nu också reservationen

Kort rapport – det var ett kort möte. Vilka ärenden som togs upp framgår av gårdagens inlägg på denna hemsida.

En enig kommunstyrelse ställde sig bakom uppdragsavtal 2018 för Kunskapsförbundet Väst. Några ledamöter i kommunstyrelsen har mycket svårt att förstå principen: Utbildningen står Kunskapsförbundet för, frågor kring utbildningens utformning är inte kommunstyrelsens sak, sådana frågor måste diskuteras politiskt i Kunskapsförbundets direktion. Och även där begränsas ”politiken”, den pedagogiska ledningen, rektorerna ansvarar för att skollagens regelverk beaktas när utbildningen organiseras.

Vänsterpartiet kommer dock att skriva en motion som syftar till kommunstyrelsens årliga beslut kommer tidigare, helst senast i november varje år. Utkastet till avtalet bör finnas tillgängligt som informationsärende i oktober. Då kan politiska synpunkter påverka det slutliga avtalet. Som det är nu är det egentligen bara en formsak, säg ja eller säg inget.

Vänsterpartiets motion om en utredning kring arbetsbelastningen och arbetsmiljön för skolpersonal var på dagordningen. Tidigare redovisade vi kommunledningens förslag och Vänsterpartiets yrkande. Det blev ingen omröstning, en enig kommunstyrelse ställde sig bakom Vänsterpartiets förslag som nu går till kommunfullmäktige.

Det blev en bra föredragning och en längre diskussion i ärendet ”Samverkansavtal med Forum Vänersborg”. Vi ansåg det helt uteslutet att kommunstyrelsen vid dagens sammanträde kunde ställa sig bakom avtalsförslaget. Inte efter föredragningen, inte efter svaren som gavs på frågorna. Varför vi inte kunde tänkas ett beslut idag, framgår i vår reservation som lämnas på kommunkansliet torsdag förmiddag. Vi förlorade nämligen omröstningen om återremiss till februari.

I övrigt gick allt annat på mötet som kommunledningen hade tänkt sig.