Kommunstyrelsen

Medlemsmöte ikväll, kommunstyrelsen onsdag

​Med tanke på Vänsterpartiets kongress 9-11 februari i Karlstad, vårt eget årsmöte 24 februari, distriktets årskonferens 3 mars och distriktets valkonferens 4 mars, på Folkhögskolan i Ljungskile, och med uppgiften att ta fram den egna kommunala valsedeln, ja, då finns gott om samtalsämnen och uppgifter för våra medlemmar. Medlemsmöte ikväll, tisdag 16 januari med start 18:30 i vår lokal på Kronogatan 31. (Styrelsen träffas dessförinnan klockan 17:00.)

Kommunstyrelsens sammanträde på onsdag kan man se på olika sätt. Det är kommunstyrelsens ordförande, Marie Dahlin, S, som bestämmer över dagordningen, det är hon som avgör vilka föredragningar som planeras och hur mycket tid var och en av handläggarna skall få. Ordföranden går nog inte i takt med övriga ledamöter i kommunstyrelsen. Det är väl inte tanken att bara komma, sätta sig och säga ja?

Eller vad sägs om följande tidsplan?

​8.30-8.50   Förslag till ny zonstruktur för kollektivtrafiken i Västra Götaland och Västtågsutredningen – Målbild Tåg 2035

8.50-8.55   Samverkansavtal med Forum Vänersborg m.fl.

8.55-9.05   Uppdragsavtal 2018 (vuxenutbildning) – Kunskapsförbundet Väst

Förslaget om ny zonstruktur för Västtrafik innehåller mycket plus men även åtminstone en rejäl tankeställare. Långa resor med Västtrafiktåg i Västra Götaland behöver inte vara dyra, men detta gäller inte om resan går via Göteborg. Enkelbiljett för en resa från Onsjö in till Vänersborg ser ut att kosta samma belopp som att åka tåg från Vänersborg till Borås via Herrljunga. Så visst kan det bli en del frågor.

Västtågsutredningen berör för vår del framförallt frågan om tågstopp i Brålanda och Frändefors. Och förslaget till beslut innebär att kommunstyrelsen absolut vill se att det äntligen händer något. Samtidigt innebär ett ja att kommunen binder upp sig till investeringar som framöver kan ligga på två gånger 25 miljoner kronor. Borde ge upphov till att några ledamöter vill utbyta tankar kring detta.

Fem raska minuter för att höra mer om avtalsförslaget med Forum Vänersborg. Förslaget innebär bl a att Vänersborgs kommun bidrar till Forums verksamhet med 650 000 kronor årligen. Är det så självklart att kommunstyrelsen kommer att säga ja till ett avtal som väcker fler frågor än det ger svar på?

Ett önskemål som Vänsterpartiet länge har haft: Kommunstyrelsen (helst kommunfullmäktige egentligen) behöver ta del av vilka vuxenutbildningar med vilken omfattning vi kan förvänta oss från Kunskapsförbundet Väst. Avtalet gäller 2018 och vårt nästa önskemål lyder: Beslut om 2019 borde komma än tidigare under hösten 2018, så att det också finns utrymme för att lämna alternativa förslag. Idag är det bara att tillstyrka förslaget. Ännu en gång dock, det är en framgång att underlaget i sin helhet kommer till kännedom för alla ledamöter i kommunstyrelsen.

Sedan var det en motion från Vänsterpartiet, en motion som barn- och utbildningsnämnden ställde sig bakom. Våra ledamöter ska försöka vinna gehör för ett annat, ett bättre beslut i kommunstyrelsen.

Här först kommunledningens förslag:

1. Kommunfullmäktige bifaller motion om utredning av skolpersonalens
    arbetsbelastning och arbetsmiljö.
    2. Kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att utreda frågan och
    redovisa som anteckning på meddelandelistan till kommunfullmäktige senast
    hösten 2018.
    3. Motionen är därmed besvarad och avslutad för kommunfullmäktiges del.

Och här Vänsterpartiets förslag:

1. Kommunfullmäktige bifaller motion om utredning av skolpersonalens
    arbetsbelastning och arbetsmiljö.
    2. Kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag atti samverkan med barn- och utbildningsnämndenutreda frågan och redovisa som anteckning på meddelandelistan till kommunfullmäktige senast hösten 2018.
  2. Utredningen bör mynna ut i konkreta förslag som visar vilka sätt att minska arbetsbelastningen och förbättra arbetsmiljön som är lämpligast och vilka mål som ska nås. Förslagen bör också kostnadsberäknas.
  3. Motionen är därmed besvarad och avslutad för kommunfullmäktiges del.

Vi får se hur detta vårt förslag tas emot.

Och vi får se hur tidsplanen för förmiddagen håller. Det finns ingen mening i att sitta i sammanträden onödigt länge. Målet bör dock vara att alla ledamöter känner sig säkra på att veta vad som beslutas. Och då är nog bäst att ställa frågor, annars får man inga svar.​