Kollektivtrafik

Bättre att fråga en gång för mycket ….

Nej, i vår kommun kan man nog inte råka ut för att ställa en fråga i onödan. Allt för ofta händer inget. Då är det för sent och man ångrar att inte har kommit med en påminnelse.

I tidningen Arbetarbladet fans ett inlägg av Vänsterpartiets riksdagsledamot Ali Esbati:  ”Vi satsar på avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar på sommarloven”.

Här i Vänersborg fanns redan våren 2017 ett medborgarförslag med samma inriktning. Det blev dock avslag.

Våra medlemmar studerade erfarenheter och utvärderingar i andra kommuner. Utan tvekan krävs mycket förberedelse och en genomtänkt planering för att det ska fungera från början. Därför kände Vänsterpartiet det angeläget att fråga kommunledningen redan i september om våra  skolungdomar kunde räkna med sommarlovskortet 2018. Svaret var att kommunen förbereder.

När vi i december fortfarande inte såg vilka som arbetar med planeringen, som – och det visar andra kommuner mer än tydligt – måste göras i god tid på flera olika nivåer i flera förvaltningar, då ställde vi frågan på nytt.

Kommunstyrelsens ordförande, Marie Dahlin, S, svarade att kommunen ”gör en hel del”. Hon nämnde att även regionen arbetar med frågan. Hon namngav en befattningshavare på utvecklingskontoret. ”Det jobbas på.” Och så försäkrade hon två gånger att ”ärendet” blir föremål för överläggningar i budgetberedningen. (Som samlas till ett första möte i slutet på januari 2018.)

Det kanske kommer att behövas en tredje påminnelse. Vi lär oss.