Gratis busskort

En liten del av ett stort anslag

Innan juluppehållet beslutar riksdagen om samtliga utgiftsområden i statens budget för 2018 och framåt. Budgetförslaget är en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet. Alliansens partier och SD har många egna förslag som behöver ”finansieras”. I deras motioner förekommer en mängd formuleringar som ”avvisar regeringens förslag” för att skapa utrymme för de egna idéerna.

Här ett exempel hur det fungerar: Idag fredag, 8 december, debatteras bl a ”Utgiftsområde 22 Kommunikationer” i kammaren. Som underlag finns Trafikutskottets betänkande 2017/18:TU1. I utskottet har regeringens budgetproposition varit utgångspunkt. Till detta kommer samtliga motioner som berör frågor aktuella i detta utgiftsområde. I betänkandet redovisas texten ur propositionen, motionernas yrkanden och utskottets ställningstagande.

Nu är ju alliansens partier inte eniga i alla frågor. Dels för att kunna visa den egna ”profilen” vid ingången till ett valår, dels för att undvika den överhängande risken att få majoritet i utskottet och senare i kammaren.

Det konkreta exemplet, säkerligen av många ansett vara av underordnad betydelse: ”Avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet”. På Vänsterpartiets förslag och efter förhandling skrev regeringen in detta som ett förslag i budgetpropositionen. Citat ur betänkandet: ”Regeringen föreslår vidare att ett statligt bidrag på 350 miljoner kronor per år införs 2018–2020 för att finansiera avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet. Regeringen föreslår därför att anslaget 1:1 ökas med 350 miljoner kronor 2018.”

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har detta som förslag. Eftersom Moderaterna och Sverigedemokraterna varken i någon reservation eller i något särskilt yttrande berör anslaget, måste detta tolkas som att man accepterar. Däremot finns tre separata särskilda yttranden, här de relevanta avsnitt:

(L) : Samtidigt avslår vi regeringens satsning på 350 miljoner kronor årligen för gratis kollektivtrafik under sommarlovet för skolungdomar och prioriterar i stället kollektivtrafik på landsbygden som inkluderar åtgärder för höjd säkerhet i anslutning till hållplatser och perronger.

(C): Vi föreslår också en minskning av anslaget med 85 miljoner kronor eftersom vi avvisar regeringens förslag om en utökad satsning på kollektivtrafik på landsbygden och med 350 miljoner kronor till följd av att Centerpartiet avvisar regeringens förslag om avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar.

(KD): Vi avvisar regeringens förslag om avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar på sommarlovet, vilket innebär en budgetförstärkning på 350 miljoner kronor.

Är det därmed klart att skolungdomarna i Vänersborg kan glädja sig åt riksdagens generositet och räkna med gratis Västtrafikkort under sommarlovet? Inte på långa vägar! Det statliga bidraget kommer nämligen endast under förutsättning att kommunen fattar ett sådant beslut och att kommunen dessutom bär sin del av kostnaden, det borde röra sig om en fördelning 50:50.

Den här frågan var aktuell i Vänersborg i maj 2017, den hade inkommit som ett medborgarförslag. Fast alla partier verkade vara positiva, blev det ändå ett avslag. Det var helt enkelt för sent att ordna inför sommarlovet 2017.  I september frågade Vänsterpartiet kommunstyrelsens ordförande, Marie Dahlin, S, om det skulle behövas en motion för att något skulle göras inför 2018. Svaret var nej, det behövs ingen motion.

Nu är det december. Vis av erfarenhet vill vi undvika att vara efterkloka. Frågar man inte, får man inga svar. Vi vill ha besked och frågar därför en gång till, nu på onsdag under kommunfullmäktiges sista sammanträde 2017.