Christina Höj Larsen

Debatten om de ensamkommandes villkor

Riksdagens debatter återges i ord och bild. Webb-TV sänder direkt, kan även ses i efterhand. Senast dagen efter debatten finns snabbprotokollet tillgängligt, någon vecka senare ett slutligt protokoll som oftast är identiskt med snabbprotokollet.

Det är bra för oss alla att vi kan ta del av debatten. Alla partier vet om denna totala öppenhet. Därför kan vi också vara försäkrade att ledamöter i riksdagen, som får tillfälle att föra sitt partis talan, har förankrat sina anföranden och debattinlägg.

Vänsterpartiet hade begärt en aktuell debatt om de ensamkommandes villkor. Bilder på ungdomar från Afghanistan och andra länder, sittandes på Mynttorget och nu på Medborgarplatsen, har funnits i alla medier. Det finns en stor uppslutning från civilsamhället för det som ungdomarna vill få oss att förstå.

Christina Höj Larsen inledde debatten med en beskrivning:
”Kampen för rättvisa, rättigheter och förändring har alltid börjat på gator, torg och arbets-platser. Först när rösterna för rättvisa och förändring har blivit många och höga tränger de in här i riksdagen – så har det varit historiskt, och så är det även nu. Uppe på åhörarläktaren här i dag, och ute i landet, finns de röster som lyckats tränga in hit i riksdagen. Dessa röster har varit så starka att vi i dag äntligen ska debattera frågan om ensamkommandes villkor. Jag vill tacka er – varenda en av er – som varje dag kämpar. Jag vill tacka Ung i Sverige för att ni har visat hur maktlöshet kan bli till makt när människor står upp för varandra. Ert mod att möta hatet och splittringen med kärlek och solidaritet är något för alla vuxna att lära av. Er vilja att bygga landet tillsammans med oss gör mig stolt. Ni tar ansvar för varandra och för vår gemensamma framtid när politiken har svikit. Nu är det dags för oss här inne att ta det politiska ansvaret, och jag hoppas att ni i dag ska få de svar som ni förtjänar. Jag vill också tacka Vi står inte ut, som har samlat en stark rörelse av vuxna som dagligen arbetar med ensamkommande och som senast i går lämnade över nästan 60 000 underskrifter för en amnesti, vilket är ett imponerande antal. Jag är tacksam och stolt också över det enorma arbete som varje dag görs av er ute i landet för att få unga ensamkommande att orka gå i skolan, fungera och fortsätta att leva. Samtidigt är jag väldigt skamsen över den tystnad som har rått från majoriteten här inne. Jag vill också tacka talmannen för att han har öppnat dörrarna för dessa röster och för den debatt som vi ska ha i dag. Det är verkligen hög tid för detta. Jag hoppas att vi i dag tar de första stegen för att låta de unga stanna, andas ut och börja bygga framtiden tillsammans med oss. Jag såg med glädje att Miljöpartiet i en debattartikel säger att de också gärna vill ta sådana steg. Vi är här – vi är beredda. Frågan för dagen är: Var är ni andra? Upp till bevis!”
Vänsterpartiets fråga besvarades från alla partier, på vilket sätt och med vilka besked, framgår av protokollet och hörs och syns på inspelningen.