Budget 2018

Vänsterpartiets jämlikhetspaket för särskilt utsatta grupper

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom ett jämlikhetspaket med reformer för 2,6 miljarder kronor, som kommer dem med sämst ekonomiska marginaler till del. Det gäller ensamstående föräldrar, fattiga pensionärer, funktionsnedsatta med habiliteringsersättning och de som är beroende av sjuk-och aktivitetsersättning och bostadstillägg.

– För Vänsterpartiet handlar valet 2018 om att ge röst åt alla de människor runt om i Sverige som känner hur klyftorna har ökat. Det här jämlikhetspaketet med reformer kommer att ha stor betydelse för många människor som har det ekonomiskt tufft. Jämlikhetreformer är feministiska refomer, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet.

Vänsterpartiets jämlikhetspaket innehåller:

– Höjt underhållsstöd för ensamstående föräldrar. Vänsterpartiet har redan drivit igenom flera höjningar och nu gör vi det igen. Den nya höjningen innebär 150 kronor för barn 11-14 år, och 350 kronor för barn 15-18 år.

– Höjd sjuk- och aktivitetsersättning. Garantinivån höjs till drygt 300 kronor för en ensamstående.

– Sänkt skatt för personer med sjuk-och aktivitetsersättning. Skatten sänks i genomsnitt med 134 kronor per månad genom en skattereduktion.

– Höjt bostadstillägg för ålderspensionärer. För en ålderspensionär med enbart garantipension och med en boendekostnad på minst 5600 kronor per månad att hon/han får 470 kronor mer i månaden.

– Lagstadgad habiliteringsersättning till personer med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Vi ser till att det kommer att finnas 350 miljoner kronor per år för kommunerna att införa eller höja låg dagpenning för dem det berör och som utför ett viktigt arbete.

– För att bygga ett samhälle som är bra för alla och inte bara för de rika kvävs att vi tar itu med ojämlikheten och den skeva resursfördelningen. De reformer vi fått in i den nya budgeten och i de tidigare är viktiga byggstenar för att göra det. Hade Vänsterpartiet inte varit med i förhandlingarna hade dessa jämlikhetsreformer inte blivit av. Så enkelt är det. Vi behövs, säger Ulla Andersson.