Integrationsstrategi

Visst kommer det att bli debatt

20 september sammanträder kommunfullmäktige, ärendet ”Integrationssamverkan inom Vänersborgs kommun” kommer förmodligen att föranleda kvällens längsta debatt. Den slutsatsen måste man dra efter gårdagens möte i kommunstyrelsen. Gruppledaren för SD, Kurt Karlsson, läste från sin läsplatta några av argumenten varför SD kommer att yrka avslag på hela förslaget. Han avslutade med att säga att partiet återkommer mera utförligt i debatten på fullmäktige.

Vi har tidigare berättat om underlaget inför beslutet, en välskriven värdefull rapport vad som varit, varför samverkan inte alltid varit tillfyllest, och vilka förutsättningar som finns för att beslutet om en integrationsstrategi skall leda fram till önskvärda resultat.

Det har gått en ganska lång tid sedan rapporten blev klar i januari. Det blev ytterligare dröjsmål när ärendet flyttades från augusti till september. Rapportens författare och ”spindeln i nätet” är tyvärr inte längre kvar på utvecklingskontoret, men nye utvecklingschefen Pascal Thisbanda och kommundirektören Ove Thörnkvist prioriterar att rekrytera en ersättare för Jessica Vacklid.

SD saknar en väsentlig frågeställning i rapporten: Individens ansvar – vad gör man om någon som har beviljats asyl inte vill låta sig integreras? Kurt Karlsson anser att handlingarna andas en naiv hållning till hur integrationen fungerar. Mest förvånande är dock påståendet att rapporten verkar beskriva en situation som varit för 10-15 år sedan. SD anser att Vänersborg kommer för sent till insikt, att allting redan har gått för långt! Det måste ställas krav på dem som har kommit hit. Det gäller att förbereda sig för alla framtida problem som invandringen för med sig, att tänka framåt 5-10 år. SD säger sig kunna se vad som kommer att ske!

Kurt Karlsson anmälde en skriftlig reservation i ärendet, vi får se om våra anteckningar från sammanträdet är korrekta.

När kommunstyrelsen sedan skulle besluta om två motioner från SD, hittade Kurt Karlsson inte sina anteckningar på läsplattan, glömde att reservera sig mot avslag på motionerna och sade bara han skulle återkomma.

Kommunstyrelsen tog även lite tid att ”skriva av sig” på post it-lappar om kollektivtrafikens goda och sämre sidor. Vänersborg tillsammans med Trollhättan och regionen vill äntligen slå ett slag för förändringar i trafikbeteendet. Arbetspendlingen sker fortfarande till och från Trollhättan och Uddevalla, företrädesvis i egna bilar, en bil – en person. Varför bilfabrikanterna insisterar på att bygga bilar med fyra eller fem sitsar förblir en obesvarad fråga. Kollektivtrafiken i stan kan avsevärt förbättras, dock är förutsättningen att fler övergår till att använda bussarna. En ”moment 22”-fråga. Bättre cykelvägar borde behövas, men utgångsläget är dåligt. Allt för ofta måste gående och cyklister samsas om en alltför smal remsa vid sidan om bilvägen. Att ändra på detta kommer att kräva kostsamma investeringar.

Det är ganska lugnt i kommunstyrelsen än så länge, men på något sätt tycks rätt många ledamöter ha tankarna på vad som ska ske framöver, t ex efter valet om ett år. Här en bild som beskriver berg och dal banan 1973-2014.