Kommunstyrelsen

Tyvärr, en nödvändig interpellation

Känns inte roligt att behöva påminna kommunledningen om att ”lika villkor för alla” borde vara en gyllene regel.

Interpellation

till kommunstyrelsens ordförande

Rimliga villkor för förtroendevalda i alla partier

I början av maj lämnade Vänsterpartiet en motion med samma rubrik som jag väljer för denna interpellation.

Vi lät det inte vara någon tvekan om att vi ansåg att motionens yrkande borde bli föremål för en tämligen omgående behandling.

Eftersom vår uppfattning uppenbarligen inte delas av kommunledningen och ett beslut tycks dra ut på tiden återkommer jag genom denna interpellation.

Bakgrund: I kommunfullmäktige finns förtroendevalda från nio partier. Alla ärenden i fullmäktige förebereds nästan undantagslöst av, i tur och ordning, presidiets ärendegenomgång, därefter kommunstyrelsens arbetsutskott och slutligen kommunstyrelsen.

Varje måndag morgon sker ärendegenomgång.

Torsdag eftermiddag sker utskicket av kallelsen till kommunstyrelsens arbetsutskott som sammanträder på måndag eftermiddag i veckan därpå. I alla tider och fram till mars 2017 publicerades kallelsen och nästan samtliga handlingar på kommunens hemsida.

Onsdag eller torsdag publiceras protokollet från arbetsutskottet.

På torsdag eftermiddag, tre dagar efter arbetsutskottets sammanträde, kommer handlingar till kommunstyrelsen via NetPublicator. På fredag sedan även på kommunens hemsida.

Senaste utskicket till kommunstyrelsen var på 805 sidor, några fler sidor än handlingarna brukar omfatta i genomsnitt.

Kommunstyrelsens sammanträde börjar på onsdag morgon.

Representanter för tre partier har fem dagar (fredag – tisdag) att läsa sig in på underlaget, att samråda med andra förtroendevalda, att söka upplysningar från annat håll, att förankra tankarna i ett gruppmöte eller ett medlemsmöte. Vår erfarenhet är att den tiden är för kort, förberedelsearbetet tenderar att bli bristfälligt. Vänsterpartiets förtroendevalda upplever en klart försämrad situation efter förändringen i våras.

Representanter för sex partier har tolv dagar till sitt förfogande, deras förtroendevalda har tillgång till kallelsen och till nästan samtliga handlingar från och med att utskicket till kommunstyrelsens arbetsutskott har kommit.

Representanter för tre av dessa sex partier har ytterliga tre dagar, för ett antal ärenden tio eller sjutton dagar, försprång – vid ärendegenomgång beslutas nämligen när ett ärende ska föras in i kallelsen till ett kommande sammanträde i kommunstyrelsen.

Visserligen kan det tyckas att småpartier utanför kommunledningen inte borde klaga, det är bara att bli större och tillhöra kretsen utvalda.

Men två av partierna utanför har sex ledamöter vardera i kommunfullmäktige, medan fyra av de privilegierade partierna endast har två, tre eller fyra ledamöter.

Jag behöver inte fortsätta med ytterliga detaljer i beskrivningen, kommunstyrelsens ordförande har tillräcklig erfarenhet för att veta vilka nackdelar denna nya ordning för med sig för enskilda förtroendevalda från partierna som drabbas.

Därmed kommer jag till min fråga som av nödvändighet måste bli en tudelad fråga:

Om förändringen skedde med avsikt, vilka var motiven för förändringen?

Om förändringen skedde utan att kommunledningen var medveten om vad detta i praktiken förde med sig, när kan vi då räkna med att en kompromiss åter kan försäkra förtroendevalda från alla partier om rimliga villkor för sina politiska uppdrag?

Lutz Rininsland

Vänsterpartiet                                                             2017-08-21