Budget 2018

Svaret är ja, det blev rätt

Vi ställde två dagar efter kommunstyrelsens möte en fråga: ”Är detta verkligen rätt?”. Nu, någon vecka senare och två dagar efter kommunfullmäktiges avgörande omröstning, vet vi svaret: Det blev rätt: Vänsterpartiets budgetförslag blev Vänersborgs budgetbeslut för 2018.

Det är bra att det finns offentliga handlingar som underlag inför sammanträden och protokoll som redovisar yrkanden, omröstningar och beslutstexter. Det är också en fördel att sköta sin hemsida och dela med sig sina tankar. I längden vinner den som inte satsar på förhandlingar bakom stängda dörrar. Det är också en klar fördel att fullmäktiges sammanträden sänds lokalt i radion och arkiveras på bandinspelningar.

Ett dussintal talare från kommunledningens partier S, C och MP lovordade det egna budgetförslaget och yrkade bifall. I tur och ordning var det följande tillägg som utmärker förslaget:

Barn- och utbildningsnämnden 31,728 Mkr
Socialnämnden 10,1 Mkr
Kommunstyrelsen 10,71 Mkr
Samhällsbyggnadsnämnden 2,0 Mkr
Överförmyndarnämnden 2,5 Mkr
Byggnadsnämnden 0,4 Mkr

Lokaltidningen TTELA skriver 9 juni: ”Inför kommunstyrelsens sammanträde tidigare i veckan fanns fyra förslag till budget 2018 (se faktarutor). När allt var klart fick ett förslag majoritet, och det var i stort sett en kopia av det Vänsterpartiet hade med sig till bordet.” Och fortsätter: ”För att få majoritet i fullmäktige behöver S, C och MP stöd. Partigruppen valde att ställa sig bakom V-förslaget eftersom man också är överens om investeringsbudgeten. M, L och KD:s förslag till driftsbudget skiljde sig inte särskilt mycket från V:s, men olikheterna när det gäller investeringarna är större. Rent formellt drog V tillbaka sitt förslag och i stället la de styrande ett tilläggsyrkande. Det innebär att kommunstyrelsens förslag till fullmäktige är V-förslaget plus S, C, MP:s yrkande om en miljon till kultur- och fritidsnämnden.

Kommunledningens yrkande om denna ”en miljon” är mycket bra. Vänsterpartiet skrev redan den 11 maj i sitt utkast till yrkande för MRP 2018 : ”Kultur- och fritidsnämndens beskrivning av situationen är minst sagt motsägelsefull. Å ena sidan beskriver man att kostnaderna av pågående och tillkommande verksamhet inte täcks av anslagen, å andra sidan framhäver man att nämnden planerar för verksamhet inom ramen. Nämnden varnar för att man saknar resurser för att kunna ta ansvar för ungdomsverksamheten. Vi har samma uppfattning och förväntar oss att få höra på vilken nivå förstärkningen måste ligga. Våra medlemmar uppfattar kultur- och fritidsnämnden som spindeln i nätet för det som står högst på kommunens prioriteringslista: Vänersborg behöver lyckas med integrationen av nyanlända som bosätter sig här, Vänersborg behöver ta itu med segregationen som vi medvetet eller omedvetet har låtit utbreda sig i vår kommun. Det är kontaktytor och kontakter, mötesplatser och möten som behövs. Även om våra ideella organisationer och hundratals enskilda gör stora insatser, så behövs kommunens bidrag för detta arbete. Det ankommer på kultur- och fritidsnämnden att söka finna strukturer för integrationsarbetet, att bemanna platserna där man kan mötas och hitta varandra och att erbjuda utrymme för planerade och spontana aktiviteter.
Vi återkommer senast i kommunstyrelsen med ett specifikt yrkande.”

Hur blev det i kommunfullmäktige? Vänsterpartiets sex ledamöter ställde sig bakom det vinnande förslaget, det gjorde också 21 av 22 ledamöter från kommunledningens partierna S, C och MP. Här referatet i lokaltidningen TTELA.

Allt frid och fröjd nu? Sommarpaus och hängmattan? Å nej, det återstår mycket att göra. Vänsterpartiets fritidspolitiker vet att uppskatta att sommaren ger mycket fri tid, den ska vi använda oss av för att återkomma med än bättre förslag och yrkanden.

Trevlig midsommar!