Aqua Blå

Ska det vara möjligt?

Handlingar till kommunstyrelsen kom redan i torsdags, en dag tidigare än vanligt. Med med tanke på att någon i kommunledningen eller på kommunkansliet hittade på att handlingar och även dagordning från kommunstyrelsens arbetsutskott nu är icke-offentliga, har det varit en spänd väntan. 23 punkter på kallelsen, 829 sidor. Inte mycket tid att läsa in, än mindre tid att söka samråd med partikamraterna. Fast det blev lite hjälp – vi var rätt så många som var ”i tjänst” på festivalen Aqua Blå i lördags och söndags, Vänersborgs hemvändardagar. Det var mycket aktivitet kring vårt tält, från tidiga förmiddagen till sena eftermiddagen. Ingen var kvar på natten, vi hade packat in på lördag och packade ut igen på söndag morgon. Nattens tjuvar lyckades att sno en elkabel ur vår tält. Sämre gick det för SD – några snodde hela tältet med allt innehåll, rubb och stubb. Sicken björntjänst, vilken gratisreklam, nästa tycka-synd-om-artikel för våra lokala martyrer i lokaltidningen TTELA.

I fredags träffade tre av oss vänsterpartister Bo Carlsson, C, och Peter Trollgärde, S, som har kommunledningens uppdrag att föra samtal inför kommunstyrelsens möte – det gäller vilket förslag till budget 2018 som ska gå från styrelsen till fullmäktige. Vänsterpartiet hade redan 11 maj på vår hemsidan länkat till våra prioriteringar. I utkastet beskrev vi vilka yrkanden vi hade kommit fram till.Vänsterpartiets tankar gick på flera punkter mycket längre än kommunledningen. Hur det gick?

Vi angav konkreta siffror i vårt utkast – just nu är det oklart hur det blir med vår tanke om 400 tkr för byggnadsnämnden. Allt annat lär bli på det sättet som Vänsterpartiet beskrev i sitt utkast.

Vilket i sin tur innebär att Vänsterpartiets förslag, som på de flesta punkter var lika med tankar som kommer från M+L+KD, nu också tycks bli kommunledningens förslag. Ska det vara möjligt? Detta när alla vet att valåret 2018 väntar runt hörnet?

Det blir nog så att man på olika håll hittar på några mindre frågor som lämpar sig att kriga med. Ganska ofruktbart egentligen, när det äntligen har gått upp för alla (eller de flesta i vart fall) att skolans och förskolans behov måste tillgodoses nu, att socialtjänsten måste få fortsatt arbetsro, att kultur- och fritidsnämnden borde förstärka efterlängtade aktiviteter på ungdomssidan. Det gäller också att komma vidare med integrationen av nyanlända nya invånare i Vänersborg och med insatser för att ta tag i segregationen som gradvis har fått växa till sig under de sista tjugo åren. Alla lokala politiker med hygglig insikt verkar ha förstått att verksamhetens behov kommer först, men samtidigt måste det bli samsyn kring kommunens investeringar. Beloppen som förs fram är skrämmande höga och lånebehoven enorma. Men denna gång gäller det inga skrytobjekt som Vänersborg brottades med tidigare, nu är det skollokaler, boenden, ett centralt kök, VA-investeringar, inga monument, bara rakt upp och ner nödvändiga investeringar.

Ganska bra läge egentligen för de flesta partier att kunna rekrytera nya medlemmar och nya aktiva. Det är så mycket jobb kvar att göra, det behövs fler och nya förtroendevalda som är villiga att ta på sig dessa arbetsuppgifter som ska leda fram till kloka beslut på alla nivåer. Vänsterpartiet är på gång att rekrytera som det syns på bilden från Aqua Blå.