Budget 2018

Budgetberedningen läser och lyssnar

20 april var sista dagen för alla nämnder att lämna besked hur kommunstyrelsens anvisningar till budget 2018 skulle påverka möjligheten att bedriva verksamheten på bibehållen nivå.

Ramarna beslutades av en oenig kommunstyrelse. Kommunledningens partier S, C och MP vann omröstningen med 7 röster mot 4 över det andra förslaget, som M, L och KD hade lämnat. Sverigedemokraternas två ledamöter meddelade att man inte deltog i beslutet. Vänsterpartiets två ledamöter lämnade en anteckning till protokollet: ”Inför budgetberedningens sista sammanträde uttryckte Vänsterpartiet tydligt att vi inte skulle biträda eventuella besparingsförslag i beslutet kring ramsättningen. Nu finns det två förslag som båda i princip förespråkar samma anslag som gäller för innevarande budgetår. Skillnaden är för liten för att vi kan motivera i detta skede ett ja till det ena och ett nej till det andra förslaget. Vi kommer närmast i nämndernas arbete verka för förslag som uttrycker vårt engagemang för kommunala verksamheters bibehållna eller höjda kvalitet. I juni kommer Vänsterpartiet inte att avstå från att ta ställning i en slutomröstning.

Så sade vi vid mötet 1 mars – och nu är det fortfarande två månader till kommunfullmäktige fattar avgörande beslut för valåret 2018: Vilka mål skall gälla, vilka resurser fördelas till vilken verksamhet, vad ska prioriteras, vad behöver ställas tillbaka för att ge plats åt sådant som politiken vill sätta högst?

I veckan har ekonomistaben samlat in alla besked, nästa vecka på tisdag informeras budgetberedningen. Tanken är väl att det stora mötet två dagar senare, 27 april, skall förberedas. Då kommer nämnd efter nämnd, det vill säga nämndernas ordförande och förvaltningsledningen, att från 08:30 till framåt kvällen, att sammanfatta synpunkter och svara på beredningens frågor. Alla sju nämnder får läsa i kallelsen: ”Budgetberedningen önskar information och överläggningar kring följande frågor: Ekonomisk uppföljning 2017 – Uppföljning av 2017 års mål och verksamhet –  Nämndens förslag till mål- och resursplan 2018-2022 med Förväntade resultat / Ekonomi / Investeringar.

Socialnämnden är först ute. Beskedet därifrån är att man ser en möjlighet att hantera sin verksamhet inom anvisade ramar under förutsättning att det tillförs 10,1 Mkr, i huvudsak till en utökning av verksamhet som har förberetts sedan länge, som är sanktionerad men än så länge inte fullt ut finansierad. Därutöver tydliggör socialnämnden att det föreligger osäkerhet kring några anslag, som i bästa fall inte föranleder tillkommande utgifter under 2018, men som i sämsta fall för med sig en obalans på inte mindre än 25 Mkr. Nämndens samtliga ledamöter ställde sig bakom förvaltningens och presidiets formuleringar.

Därefter och fram till lunch kommer den andra stora nämnden, Barn- och utbildningsnämnden. I tisdags ställde sig samtliga ledamöter bakom ett yrkande som ursprungligen lades fram av Vänsterpartiet. Det fanns ett förslag från förvaltningen att dels hålla sig inom anvisad ram, dels att beskriva konsekvenserna om inga tillskott skulle komma. Förvaltningen redovisade ett behov om 32 Mkr utöver ram. Nu sticker nämnden ut hakan och det kan bli spännande att se och höra hur budgetberedningen tar emot beskedet.

Samhällsbyggnadsnämnden får en timme efter lunch. I stort accepterar nämnden anvisningarna från i mars. Men nämnden känner sig obekväm, den egna planeringen störs allt som oftast av andra nämnders tankar som inte inkommer i tid eller där man missförstår varandra. Nämnden gör det mesta åt ”andra” när det gäller kommunens fastigheter. Och önskemålen från skolan, från förskolan, socialtjänstens rop om nya boenden, kulturförvaltningens förhoppning att kunna tillfredsställa alla föreningars behov av nya lokaler – allt landar här och skall inordnas i en plan för nästa år och för ytterligare fyra år framåt i tiden. Det är många objekt som ligger utanför, någon gång senare än 2022. Och lite i motsats till alla andra nämnder är det inte verksamhetens kostnader som bekymrar budgetberedningen, det är investeringsbehovet, det är kostnader för nya exploateringar i en kommun som på ett eller annat sätt måste bygga bostäder. Det kostar pengar att låna pengar, tänk när räntan stiger.

ByggnadsnämndenMiljö- och hälsoskyddsnämnden och Överförmyndarnämnden får var sin halvtimme, sannolikt blir man tämligen överens med budgetberedningen.

Om samma gäller Kultur- och fritidsnämnden och den sista timmen på en lång dag är mera tveksamt. Visserligen har nämnden fogat sig och lagt sitt förslag inom ramen, men det kan ju inte tänkas att nämndens och förvaltningens representanter kan låta bli att poängtera allt som inte kan förverkligas. Och trycket på denna nämnd underifrån är enorm, med all rätt. Det har naturligtvis att göra med att det finns två områden som av många andra med egna och andra intressen uppfattas som gökungar: ”fritiden” har bandy, ”kulturen” pekar ut musiken.

Efter 27 april träffas budgetberedningen på nytt 3 maj innan ett, två, tre eller fyra ”kompletta” budgetförslag läggs fram 12 maj. Så det dröjer tre veckor innan vi vet vilket förslag som blir föremål för samtal med de anställdas fackliga organisationer. Kommunstyrelsen har frågan på sitt bord 7 juni och kommunfullmäktiges omröstning sker den 21 juni.