Kommunfullmäktige

Mitt i veckan

Kommunfullmäktige idag, onsdag. Ett flertal ärenden där utgången emotses med stort intresse. Skiftande majoriteter och en allt svagare kommunledning med tre partier i minoritetsställning och utan ett gemensamt koncept är bakgrunden. Men nu tillkommer en tung störningsfaktor – lokaltidningen TTELA. Synpunkterna har tidigare varit att rapporteringen inte skett regelbundet, att artiklarna tycks ha kommit mer eller mindre på måfå. Men nu handlar det om ren desinformation. Är det missförstånd eller med vilken avsikt görs det?

Det gäller ett ärende om badplatsen i Väne-Ryr, en motion från maj 2015. Fullmäktige har att ta ställning till om man vill bifalla eller avslå yrkandet om ett uppdrag till förvaltningen att sköta badplatsen. Det är fullständigt nonsens att skriva att beslutet gäller ett beslut om ett bidrag med 20.000 kronor: ”Byalaget vädjar om pengar till badplatsen”. Det finns regler för hur en motion ska behandlas och vad som kan beslutas i anslutning till behandlingen av en motion. Men visst, ikväll kommer säkerligen en och annan att kliva upp i talarstolen och anföra ”Det har ju stått i tidningen …”

Då är det väl bara rätt att genast bekräfta att lokaltidningens andra nyhet är korrekt: ”Musikutbildningen till båda städerna”. Vänsterpartiet Vänersborg har tidigare varit mycket aktiv i Kunskapsförbundet i fråga om det Estetiska programmet, även angående det Humanistiska programmet. Igår föll allt på plats, med klara siffror beslutade direktionen vad som skall gälla inför antagningen 2017.

Med på fullmäktiges lista finns fler motioner där man inte på förhand kan ta utgången för given. Brålanda-motionen, Nuntorp-motionen, här prövas på nytt hur kommunledningens insatser bedöms av fullmäktiges ledamöter.

Det finns en interpellation till ordföranden i Samhällsbyggnadsnämnden som ställer frågan om vad som nu kommer att hända när köpeavtalet för byggbolaget som ville uppföra parhus i skogsdungen vid Kindblomsvägen har förfallit. Ett skriftligt svar finns här, det lär nog bli några följdfrågor.

Kommunstyrelsens ordförande får en fråga som är av stor vikt för utvecklingen av industriområdet i Vargön. Vad hon svarar och hur svaret skall tolkas återkommer vi till. Och förmodligen kommer även lokaltidningen att bevaka frågan – och berätta korrekt.