Kommunstyrelsen

Väckarklockan ringde

Har man något så när följt hur Kunskapsförbundet Väst har utvecklats sedan starten 2013, så kan man inte ha undgått ”ägarsamrådets” betydelse för allt som sker och inte sker. I våras kom en rapport från revisorerna som gav signaler till alla berörda, kommunalråden i två kommuner och politiker i förbundets direktion, att en tid av eftertanke och en sorts omstart vore att rekommendera.

Men det går trögt. Varken kommunfullmäktige eller kommunstyrelsen i ägarkommunerna Trollhättan och Vänersborg är riktigt med på tåget. Det sker vid sidan om och det går inte på räls.

28 juni var sista sammanträdet med ägarsamrådet. Befinner man sig utanför presidiet i kommunstyrelsen och presidiet i direktionen är det inte mycket man får veta vad som avhandlades. Men det förs anteckningar. Vi efterlyste anteckningarna i juli, vi efterlyste dokumentet i augusti. Tredje försöket gav resultat. Någon timme efter dess att vi frågade i morse dök dessa anteckningar upp.  Nu är handlingen diarieförd, på kommunkansliet och på Kunskapsförbundet.

Av anteckningarna framgår också vad som skall tas upp för samråd vid kommande möte 21 september. Bra att känna till.

Kommunstyrelserna i båda kommunerna gav också i anslutning till nämnd revisionsrapport ett uppdrag att komma med förslag på vilket sätt oklarheter i samspel mellan medlemmarna Trollhättan och Vänersborg samt direktionen för förbundet kunde hanteras. I Vänersborg kommer kommunstyrelsen nästa vecka ge begärt anstånd till kommundirektören, nu är det tänkt att ett förslag skall presenteras i november.