Barn. och utbildningsnämnden

Ledamotens uppgift i fullmäktige

Vara på plats, lyssna, förstå, göra rätt!

Demokratiberedningen ansvarade för inledningen till onsdagens fullmäktige: En föreläsning kring temat ”Samtalstonen i politiken”.  Visst nämndes det att respekt för varandra inkluderar förmågan att lyssna och viljan att förstå.

Sedan gick det av bara farten: Revisionsberättelse – frågor ställdes, svaren uteblev. Därefter: Fastställande av bokslut och årsredovisning 2015. Och: Nämndernas verksamhetsberättelser 2015. Med start i revisionsberättelsen och genomgående för båda de följande ärendena hördes att ett flertal ledamöter från talarstolen sökte att föra debatten kring barn- och utbildningsnämndens skriande behov av förståelse och tillskott av resurser. Men samtliga tre ärenden gällde det gångna året och den absurda situationen att förskolan och grundskolan inte lever upp till förväntningar samtidigt som nämnden avslutar året med ett överskott på 10 miljoner. Svårt att göra något åt i efterhand – men visst ett tillfälle att visa att man lärt sig något.

Det skulle visa sig i nästa ärende. Eftersom fullmäktiges budgetbeslut för 2016 nyss upphävdes av Förvaltningsrätten i Göteborg på grund av formella fel, lades ett extraärende med kort varsel till på listan: Beslut om budget 2016.

Den styrande minoritetsledningen S+C+MP förklarade kort och gott att man stod fast vid sitt yrkande från juni 2015. Sverigedemokraterna och Välfärdspartiet gjorde likadant. M+L+KD kom med ett nytt beslutsförslag som i huvudsak var ett märkbart tillskott till såväl barn- och ungdomsnämnden som socialnämnden.

Vänsterpartiet hade redan med dessa markeringar i förslaget i juni 2015 och faktiskt minskade på sina yrkanden för barn- och utbildningsnämnden med tanke på att ett tillägg för höstterminen 2016 inte kräver en ökning motsvarande helårsbeloppet.

Innan sammanträdet trodde kommunstyrelsens ordförande, Marie Dahlin, S, att det kanske skulle räcka med ett klubbslag. Men det blev debatt, strax under tre timmar. Förstärkning ja, kanske ja, så långt kunde kommunledningen antydningsvis sträcka sig. Men argumentationen för att så måste ske nu avfärdades av Centerpartiets representanter Bo Carlsson, som är 2:a vice-ordförande i kommunstyrelsen, och Mats Andersson, som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden. De förde den styrande minoritetens talan denna kväll, Marie Dahlin hade anmält förhinder att närvara. Miljöpartiet sade inget.

Vara på plats, lyssna, förstå, göra rätt!

En bit efter klockan 23:00 blev det votering. Med sina blott 22 mandat landade kommunledningen åter i en brakförlust. 28 ledamöter tillsköt barn- och utbildningsnämnden 16 miljoner och socialnämnden 15 miljoner för det löpande budgetåret 2016.

Idag och i morgon sitter budgetberedningen med presidierna i samtliga nämnder och rådgör kring budget 2017. Är det nu ”dagen efter” som socialdemokraterna besinnar sig och kommer till rätt slutsats? Vad ska socialdemokraterna här i Vänersborg skriva på sina paroller till 1 Maj? När kommer vi i Vänersborg bort från den omvända världen där Vänsterpartiet måste göra gemensam sak med Moderaterna för att skapa utrymme för skolans personal och elever och för socialtjänsten att göra ett bra arbete?