Åsa Olin

En sista gång …

Söndag 20 mars 2016 är dagen för Vänsterpartiet  Älvsborgs årskonferens. När Åsa Olin, distriktets ordförande och hemmahörande i Vänersborg, öppnar konferensen i IOGT-NTO:s lokaler på Vallgatan i Vänersborg, hälsar hon 39 ombud från 17 partiföreningar välkomna. Det är sista gången som ombud från Södra och Norra Älvsborg samlas, redan nästa år gäller en ny indelning för partidistrikten i Västra Götaland.

Det var Riksdagens konstitutionsutskott som föreslog en ny indelning för valkretsarna i Västra Götaland:

• Västra Götalands läns västra valkrets får följande omfattning: Ale, Alingsås, Härryda, Kungälvs, Lerums, Lilla Edets, Mölndals, Partille, Stenungsunds, Tjörns och Öckerö kommuner. Västra Götalands läns norra valkrets får följande omfattning: Bengtsfors, Dals-Eds,Färgelanda, Lysekils, Melleruds, Munkedals, Orusts, Sotenäs, Strömstads, Tanums, Trollhättans, Uddevalla, Vänersborgs och Åmåls kommuner. Västra Götalands läns södra valkrets får följande omfattning: Bollebygds, Borås, Herrljunga, Marks, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamns och Vårgårda kommuner (Konstitutionsutskottet betänkande 2014/15:KU2)

Vänsterpartiet har kommit fram till att en uppdelning av det gamla partidistriktet Älvsborg görs bäst genom att följa den nya valkretsindelningen. Vilket för Vänersborgs del innebär att partiföreningen redan från 1 januari 2017 tillhör distriktet som har samma omfattning som norra valkretsen, eller för att uttrycka det enklare, Vänersborgs partiförening samarbetar i framtiden i ett distrikt gemensamt för samtliga fjorton kommuner som utgör Fyrbodal.

Den föreslagna verksamhetsplanen för 2016 är mycket ambitiös och bygger på framgångarna som utmärkte Vänsterpartiet Älvsborg. Nu ankommer det på de lokala partiföreningarna att under det gamla distriktets sista år fatta kloka beslut för att verksamheten i nya distrikt hamnar rätt från början. Tiden går fort – valrörelsen inför september 2018 kommer säkerligen i gång tidigt.

När årskonferensen avslutas på söndagseftermiddagen kan ombuden med stolthet blicka tillbaka på det som har åstadkommits i Älvsborg, samtidigt som blickarna riktas framåt mot nya utmaningar under 2016 och framtiden i nya distrikt som väntar från 1 januari 2017