Medlemsmöte

Ett medlemsmöte i väntans tider

Det har gått mer än sju veckor sedan valdagen, nya kommunfullmäktige haft sitt första längre arbetsmöte och en utbildningsdag. Någon ordförande är inte dock valt än, det kanske sker den 19 november. Valberedningen utsågs 22 oktober men på kallelsen till ett första möte står ”24 november”. Vi förvånas och vet inte riktigt hur vi ska tolka detta.

Tror man att valberedningens arbete är gjort på en höft, att det bara är att samla upp nomineringar och transportera vidare till fullmäktige? I så fall saknas insikt hos den som kallar, en ledamot från den socialdemokratiska gruppen, som blev ordförande i valberedningen. Vi kan förklara.

Förra mandatperioden var det också nio partier i fullmäktige, men bara åtta partier fanns i valberedningen, antingen som ledamöter eller som ersättare. Åtta, inte nio. Nu har det skett förändringar, några partier har fått fler mandat, andra har förlorat några. Med sju platser för ledamöter och sju för ersättare kunde det åter ha blivit något parti utan representation. Ålderspresidenten föreslog en lösning som accepterades. Det är ganska logiskt att just valberedningen ska ta alla i fullmäktige representerade partier ”ombord”.

Valberedningens uppgift är ju inte bara att transportera nomineringar, utan det gäller ju i första hand att reda ut vilken gruppering/vilket parti som får lov att göra anspråk på vilka platser i någon nämnd eller styrelse. 51 ledamöter från nio partier som fördelas på fyra partier med 24 mandat, tre partier med 15 mandat och två enskilda partier med vardera 6 mandat – detta är utgångspunkten.

Kommunstyrelsen med 15 platser för ledamöter och 15 för ersättare, en socialnämnd med 13, två nämnder med 11, två med 9, flera med 7, något utskott med 5 och slutligen några med 3. Man kan klia sig på huvudet och fundera hur detta ska gå. Men ett enkelt mandatprogram i våra datorer hjälper en bit på vägen. Ändå kommer man fram till att det behövs ett eller flera ställningstaganden.

Ska man låta förnuftet råda eller ska man propsa på att störst är bäst och vackrast? I något fall är det den sista platsen vid fördelningen, i andra fall de sista två platser i nämnder och styrelser som kan tillfalla antingen det ena eller det andra partiet, det kan väga mellan tre och även mellan alla fyra inblandade. Då finns det tre alternativ att välja på: a) Samma tanke som gällde för valberedningen – bäst att alla är med ”från början”, också i de mindre nämnderna; b) förrätta lottning mellan berörda partier och partigrupper; c) gå genom en långutdragen process med ett antal slutna omröstningar som i slutändan gör att alternativ b) sannolikt ändå gäller.

När valberedningen ”enas” vilket alternativ som gäller kan partierna spika sina nomineringar. För visst spelar det roll för alla partier och alla grupper att veta hur många ordinarie platser det blir i kommunstyrelsen och i flera nämnder innan ”allt är klart”.

Men det var bara ”det lilla”, det är så mycket annat det borde komma fram. Det är bland annat sådant vi behöver prata om med våra medlemmar. Ett medlemsmöte nu torsdag 6 november med start 18:00 i vår lokal på Kronogatan 31, sedan ett gruppmöte onsdag 12 november, samma tid och plats. (Det som skiljer ”gruppmöten” från ”medlemsmöten” är att på gruppmöten skall/bör alla medlemmar med uppdrag i nämnder och styrelser finnas på plats och att fokus vid gruppmöten ligger på frågor från kommunpolitiken.) I övrigt börjar vi ana ett problem, endast under september och oktober tillkom fjorton nya medlemmar – om nu detta kan vara ett problem. Men visst, vi kan ju inte sitta i knä hos varandra. Det finns lösningar för allt, så har det hittills varit och det gäller även i fortsättningen. Vänsterpartiet Vänersborg lever i högsta grad, det märks och vi gör skillnad.