Valresultat

Vem har sagt att det ska vara lätt?

Det kommer alltid en måndagmorgon. Och inte jublar man varje gång arbetsveckan börjar. Någon gång inte alls.

Har det jublats i Vänersborg på valvakorna? Knappast. Fast ett undantag finns:

”Vi kan fylla sju stolar i fullmäktige” lyder rubriken över rapporteringen från Sverigedemokraternas kväll. Det fanns sju namn på deras valsedlar. Kanske behövs inte alla. Men åtminstone fem, troligen sex mandat blev det. Och gruppledaren Kurt Karlsson vet varför det blev den stora framgången: ”Det är den här överdrivna invandringen som finns i Sverige som folk har tröttnat på. De vill inte vara med om den.”

Hur har det varit i Vänersborg? Och hur blir det nu? Vi har visat tabellen tidigare, nu är även sista raden för 2014 ifylld (preliminärt).

C FP M KD S V MP FV VFP SD Antal Ledning
1973  13 8 6  1  19  2  49  C FP M KD
1976 13 7 6 1 20 2 49  C FP M KD
1979 12 7 8 21 3 51  C FP M
1982 11 4 10 23 3 51 S V
1985 9 10 10 18 4 51 C FP M
1988 8 7 8 1 19 4  4 51 S V MP
1991 7 5 9 4 15 3 2 6 51 C FP M KD FV
1994 4 3 7 2 21 3 2 9 51 S V MP
1998 4 2 6 4 16 5 2 12 51 C FP M KD FV
2002 4 5 6 4 20 5 2 5 51 S C V
2006 5 4 9 4 21 4 2 2 51 S C
2010 3 5  13 2 12 8 4 2  2 51 FP M KD
 2014  4  3  10  2  14  6  4  2  6 51

Från Socialdemokraternas valvaka rapporteras försiktiga kommentarer efter framgången och en viss återhämtning. Med 14 mandat (eller blir det 15?) är S åter störst i Vänersborg. ”Hur kommunen ska styras” besvaras av Lennart Niklasson med: ”Det är en öppen fråga, man kan inte säga mycket idag. Nu måste det ske samtal mellan partierna. Vi har ju några månader på oss.” Och Marie Dahlin upprepar det hon tidigare har sagt i lokalradion: ”Det viktigaste för Vänersborg är att få en stabil majoritet.”

Vänsterpartiet då? Den realistiska bedömningen under den gångna mandatperioden har varit att framgången 2010 delvis var lön för gott arbete, delvis ett uttryck för att väljarna då velat ”straffa S”. När Vänsterpartiet nu har kvar 6 av sina 8 mandat, så är det fortfarande på en mycket hög nivå. Preliminärt 11.7 % ger första platsen bland alla 49 kommuner i Västra Götaland och är det enda resultatet över 10 %. Å andra sidan rapporteras framgång för Vänsterpartiet från de flesta kommunerna. I Trollhättan har Vänsterpartiet fått ett mandat mer än man hade tidigare, vi gratulerar.

Vänsterpartiet Vänersborg har fått förnyat förtroende, är vår slutsats. Men vilket innehåll tabellens lediga cell ”Ledning 2014” kommer att få, vet vi inte. Allt vi kan säga är att vi fortsätter att öppet redovisa våra tankar. Det gör vi bl a här på hemsidan där vi har för avsikt att löpande informera.

På onsdag 17 september välkomnar vi till ett medlemsmöte i Folkets Hus, starttid klockan 18:00.