Vart är vi på väg?

Sex partier har blivit tio, stora partier har blivit små partier, små partier har vuxit. Efter den senaste kommunsammanslagningen var det 1973 sex partier i den ”nya” kommunen Vänersborg. Nu finns nio partier med i fullmäktige och på söndag är det tio partier som ställer upp i kommunvalet.

Här en tabell som visar hur förändringarna har präglat majoritetsförhållanden:

C FP M KD S V MP FV VFP SD Antal Ledning
1973  13 8 6  1  19  2  49  C FP M KD
1976 13 7 6 1 20 2 49  C FP M KD
1979 12 7 8 21 3 51  C FP M
1982 11 4 10 23 3 51 S V
1985 9 10 10 18 4 51 C FP M
1988 8 7 8 1 19 4  4 51 S V MP
1991 7 5 9 4 15 3 2 6 51 C FP M KD FV
1994 4 3 7 2 21 3 2 9 51 S V MP
1998 4 2 6 4 16 5 2 12 51 C FP M KD FV
2002 4 5 6 4 20 5 2 5 51 S C V
2006 5 4 9 4 21 4 2 2 51 S C
2010 3 5  13 2 12 8 4 2  2 51 FP M KD
 2014 51

FV var det lokala partiet Folkviljan som startade som ”Nej mot Flygplatsen i Skogaryr”, projektet som S Anders Larsson (S) drev och förlorade. Det andra projektet förlorade han inte – Arena Vänersborg 2007. Däremot förlorade S och C nio respektive två mandat 2010.

Nu är det helt nya toner inför den kommande mandatperioden. Det började med en radiointervju i P4 Väst där Marie Dahlin (S) först förklarar på en mycket tydlig frågeställning om ”vem med vem” efter detta val: ”Det är en helt öppen fråga. Jag känner det att vår kommun behöver ett majoritetsstyre.” Eftersom frågan och svaret bara kunde tolkas på ett sätt blev det rabalder och Radio Väst gjorde ett tillägg i sin rapportering: ”Det kommer inte på fråga att vi ska samarbeta med Moderaterna, säger hon nu.”

Det hindrar dock inte att spekulationen går vidare. Redaktören för den lokala gratistidningen Vänersborgaren skriver i sin kolumn FÖRSTA ORDET: ”Här i kommunen blir det intressant att se om vi får majoritetsstyre. Krävs det att (S) och (M) samarbetar för det? Och är då ideologiska skillnader helt lagda åt sidan för kommunens bästa?

Vi såg oss i alla fall tvungna att lägga in en annons på en hel sida med en text som ingen av oss drömde om i början av valrörelsen, att den kunde vara möjlig och nödvändig så här någon dag innan 14 september:

MITTUPPSLAGETsenaste