EU-valet 2014

Än lyser solen …

Lite mer än 3½ månad återstår till dagen då nya ledamöter skall väljas till riksdagen, regionfullmäktige och kommunfullmäktige. Tid kvar att stanna upp, reflektera och ta fart igen. Det blir säkerligen många soliga dagar innan 14 september. Om temperaturen åter stiger som den gångna veckan kan det bli nya åsksmällar. För visst var det en del häftiga överraskningar som serverades i natt.

Det känns inte bra med ett valdeltagande som stannar på 48.9%, visserligen ett plus med 3.4% jämfört med valet till Europaparlamentet 2009, då valdeltagandet var klena 45.5%. Mindre än hälften av de röstberättigade deltog i valet. För Vänersborgs del gäller dessutom att vi 2009 och 2014 ligger knappt under riksgenomsnittet.

För egen del är det en klen tröst att andelen röster för Vänsterpartiets lista med 8.0% placerar oss i Vänersborg efter Göteborg med 8.6% och Lilla Edet med 8.2% på tredje plats bland Västra Götalands 49 kommuner. Visserligen är också resultatet i hela riket en förbättring om vi jämför med 2009. Ändå känns det bittert att veta att Mikael Gustafsson inte längre har en plats i parlamentet. Vi som har följt honom och hans arbete i Europarlamentet vet om många starka och positiva insatser han lyckades göra. Malin Björk bär nu med sig våra förväntningar och vårt hopp att vår röst fortsätter att betyda något på plats i Bryssel och i Strasbourg.

Valresultatet kommer att tolkas på många olika sätt. Uttalade väljarna ett kvitto för det som varit? Är det så man ska tolka resultatet för Moderaterna som i riket föll från 18.8% till 13.6%, i Vänersborg från 15.1% för fem år sedan till 10.0% preliminärt? Socialdemokraterna stampar på fläcken fem år senare, i Vänersborg fortsätter man falla med ytterligare 2.8%.

Men vad ska man säga om Sverigedemokraterna? Det handlar inte om förtjänster, det handlar endast om förväntningar. Nu får SD två mandat i Europaparlamentet och har en chans att visa om detta ger tillfälle att rapportera någon framgång på någon punkt i vallöfteskatalogen hem till sina väljare. Här i Vänersborg samlade Sverigedemokraterna 12.8% av de avgivna rösterna. Var det för att väljarna misstänker media för att undanhålla rapporter om Sverigedemokaternas arbete i det lokala fullmäktige? Tänk om media skulle ha berättat? Att Sverigedemokraterna under fyra år åstadkom noll och ingenting.

Det är bara att gratulera Miljöpartiet som i riket får hela 15.3% och därmed ett mandat mer i Europaparlamentet. Även i Vänersborg bedömdes uppenbarligen MP:s möjligheter att agera bra på Europanivå som bättre än för de flesta andra partierna. Att vara näststörst måste kännas bra!

Går detta att sammanfatta? Kan slutsatsen vara så här: Väljarna röstade i EU-valet och tog ställning till ”där aktuella frågor”. Nu arbetar vi vidare med nationella, regionala och lokala frågor – och så får vi se hur valen den 14 september utfaller. Visst känns det bittert att se SD:s framgång i Sverige, visst känns det hotande att lyssna på rösterna från partier i Europa som verkar på SD:s planhalva. Men samtidigt känns det som att en förändring till det bättre efter 14 september är på gång: Vänsterpartiet vände på trenden, Socialdemokraterna fångade sig precis, en stor majoritet bland MP:s och FI:s väljare säger sig ”stå till vänster”. Visst finns goda utsikter att förpassa Alliansen till oppositionsbänken, i riksdag och definitivt här i Vänersborg.