EU-valet 2014

Vi hör vad ni lovar – men hur gjorde ni?

Europaparlamentsval 25 maj 2014. Det märks i tidningarna att det bara återstår två månader till valdagen. Dagens Nyheter presenterar idag en översikt under rubriken ”Många svenska partier vill begränsa EU:s makt”. Vid redovisningen av ”partiernas viktigaste fråga” återkommer punkten ”Begränsa EU:s makt” inte mindre än fem gånger.

”Detta vill partierna driva” står som inledning till den översikten som DN sammanställde. Ett klokt sätt att informera väljarna om vilka alternativ som erbjuds från olika partier. Tidigare har DN visat med annat material vad partierna har gjort i sitt EU-arbete under den pågående mandatperioden som nu efter fem år kommer till avslutning.

”Det är uppenbart att flera partier nu försöker möta en växande EU-skeptisk opinion” – är ett citat ur artikeln. Insikten ”nu” och utsikten på ”kommande mandatperiod” är nog så viktiga frågor, men det borde vara mycket besvärligare för somliga partier att visa hur ”det varit”.

Sedan finns det en annan fråga: Är det EU-parlamentet som är avgörande för ”EU:s makt”? Svaret är nej. Visserligen har Europaparlamentets befogenheter vuxit genom Lissabonfördraget, men fortfarande haltar en jämförelse med t ex rollen för riksdag och regering i Sverige. ”EU-makten” ligger hos rådet och hos EU-kommissionen. Valet den 25 maj gäller vilka tjugo parlamentariker Sverige skickar till Strasbourg och Bryssel, inget annat. Och då är det nog bäst att som utgångspunkt ta de värderingar som gäller för partierna ”här hemma”. DN redovisar Vänsterpartiets viktigaste frågor: ”Social rättvisa – demokrati – jämställdhet.”

För den som önskar läsa på om Europaparlamentet finns en beskrivning ”Europaparlamentet är medborgarnas röst i EU”. Den sammanställningen och mycket mer finns på hemsidan ”EU-upplysningen” som har ”riksdagens uppdrag att informera om EU”.

Och förresten: Två månader till EU-valet men bara åtta dagar till Earth Hour.