Kommunfullmäktige

Rapport från kommunfullmäktige 2013-11-27

Fullmäktiges dagordning innehöll ett fåtal ärenden, ledamöterna behövde endast ta några enstaka beslut.

Överförmyndarnämnden fick sina begärda tillägg, kassaskåpet betalas genom upptagande av lån

Pengarna för att iordningställa en ny arbetsplats för socialförvaltningens dagcentral beviljades utan diskussion.

Miljöpartiet gör det svårt för sig. Skriver man en motion så bör man också förbereda sina argument så att andra ledamöters röster  kan vinnas. Annars går det som det gick i ärendet kring förslaget om miljöledningssystemet EMAS. Det blev enligt kommunstyrelsens förslag.

Inledningsvis behandlade fullmäktige ”Vision och inriktningsmål” samt ”Regler för styrning och ledning”. Alla var överens om att inget beslut skulle tas under kvällen. S, C och V gjorde dock klart att de ville besluta om Vision OCH inriktningsmål den 11 december, vid sista fullmäktige för 2013. Representanter för den styrande kommunledningen M, FP och KD ville göra skillnad mellan vision och inriktningsmål. Ja till ett beslut om vision i december, men nej eller nja till inriktningsmål. Några ansåg man behöver diskutera mer innan ett beslut kan tas i början av 2014. Det hänger alltså på rösterna från Miljöpartiet och Välfärdspartiet. Båda ledamöter från Sverigedemokraterna var frånvarande idag. Det är för tidigt att våga sig på en gissning hur och när allt slutförs.

Så var det två interpellationer från Vänsterpartiet. Stefan Kärvling hade frågat Gunnar Lidell om ”medborgarförslag” och Lutz Rininsland ställde en fråga till Gunnar Lidell om ”medborgardialog”. Kommunalrådets skriftliga svar tycktes antyda att han ville missförstå Kärvlings fråga. I alla fall blev det klart att kommunledningen ansåg ”det vara bra som det är”. Vänsterpartiet ger  sig inte och nu erbjuder vi ett annat sätt att klargöra att något måste göras för att undanröja besvärande oklarhet i regelverket som gäller kommunikationen med ”allmänheten”. Gunnar Lidell använde två knappa rader för att svara på den andra interpellationen som han hade fått för två månader sedan. Om kommunledningen efter kvällens debatt inte heller vill agera, så förblir bara hoppet att tiden för den borgerliga trion löper ut efter valet i september. Förbryllande hur Gunnar Lidell (M) skjuter bollen och ansvaret över till Anders Forsström (M) på den andra planhalvan, här kommunstyrelsen, där kommunfullmäktige.

Lutz Rininsland hade också ställt en fråga till byggnadsnämndens ordförande, Peter Göthblad, FP. Det gällde om vi kan vara säkra på att Bert Karlsson håller sig till regelverket ”fullt ut” vid sina ansökningar om strandskyddsdispens för ett tält, en kapell, husvagnsplatser och en simbassäng. Svaret blev att vi måste kunna lita på att våra arrendatorer håller sig till gällande föreskrifter, att vi inte har ”råd” att kontrollera, men att tillsyn skulle ske om någon kommer med en anmälan.

Stefans Kärvlings andra fråga slutade på ett annorlunda sätt: Gunnar Lidell tackade för att frågan hade ställts, att frågan var ställd med all rätt och att det sker en rättelse omgående. Tack, sade Stefan Kärvling.

Protokollet från sammanträdet justeras torsdag 5 december.