Kommunfullmäktige

Kan det bli sämre?

Ikväll samlas kommunfullmäktige. Viktigaste punkten på ärendelistan torde vara kommunens nya VISION. Det är den sista diskussionsrundan innan decembermötet äntligen sjösätter den. Beslut ska alltså inte fattas ikväll, utan det är tänkt att bli ”finputsning” av texterna. Om det blir så börjar det kännas mera tveksamt, gruppledaren för Moderaterna har gjort klart i måndags att man kunde sträcka sig så långt att spika textraden för VISIONEN, men att ”det andra” får anstå. ”Det andra” är kommunens övergripande inriktningsmål.

”Visionen” syftar till ”långt fram i tiden”, det vi ser att det vore bra att nå fram till, någon gång i framtiden. ”Inriktningsmålen” anger vägens riktning, det ”vi alla” ska ha fokus på. Vi alla, inte bara kommunens nämnder och förvaltningar. Nej, dessa mål skall visa på vilka frågor invånarna i Vänersborg tillsammans med ”kommunen” borde fokusera på framöver. Ska politikerna bestämma detta? Tvärtom, hela visionsarbetet har efterlyst synpunkter från Vänersborgs invånare. Texterna uttrycker det som har sagts och skrivits. Politikerna skall endast lägga sista hand på formuleringar av våra målsättningar.

Vänsterpartiet och Vänsterpartiets ledamöter har aktivt deltagit i arbetet. Vi tror på modellen. Vi ansåg att det var hög tid att skrota den gamla visionstexten som på ett nästan sorgligt sätt gjorde parodi av verkligheten. Vi tror att vi vinner när vi håller oss till en målstyrning som steg för steg konkretiserar det ”vi vill” med beskrivningar av hur vi tror att vi kan komma dit. På vilka områden, med vilka betoningar. Sedan är det våra förvaltningar som ska beskriva för oss vilka instrument, vilka lösningar som ägnar sig bäst för att omsätta tanken till verklighet.

Ikväll får vi se om fullmäktige vill komma någonvart eller om det blir stopp igen. Vi har vår uppfattning klar, ett beslut om vision OCH inriktningsmål behövs innan årsskiftet.