Gläntan

En gång till: Gläntan

Kommunstyrelsens sammanträde idag var annorlunda. Det normala är att det finns många ärenden på föredragningslistan och att så där fem-sex frågor är viktigare än resten. Mycket tidigt på morgonen märktes att dagen skulle förlöpa på annat sätt – Migrationsverkets Ole Guldahl lämnade en redogörelse ”Information om tillfälliga boenden i Vänersborg för asylsökande”. Nu vet vi att frågan om ”asylsökande ute på Restad” kommer att visa att Vänersborg vill och kan hjälpa människor i nöd och som behöver vårt stöd.

Denna STORA fråga överskuggade allt annat på dagens ärendelista, men en aktuell mindre fråga måste också avrapporteras.

Vänsterpartiet begärde i ett tilläggsyrkande i ärendet 16Återbetalda försäkringspremier från AFA-försäkring för 2013”  följande: ”Punkt 3: 0,9 Mkr ställs till socialnämndens förfogande för att påbörja projekteringen av om- och tillbyggnaden av äldreboendet Gläntan.”

Det blev omröstning. Vänsterpartiet (2), Socialdemokraterna (4) och Centerpartiet (1) röstade för förslaget. Moderaterna (4) och Folkpartiet (1) röstade mot förslaget. Kristdemokraternas Marie-Louise Bäckström förklarade att hon avstod från att rösta. Så Miljöpartiets Per Sjödahl och Välfärdspartiets Morgan Larsson ryckte ut till undsättning – med deras röster blev det ”sju mot sju” och i en sådan situation ger ordförandens röst (Gunnar Lidell, M) utslaget.

Nu har Miljöpartiet och Välfärdspartiet än mer att förklara.

Och Kristdemokraternas allt-i-allo har fortfarande inte svarat på frågan som hon fick redan i kommunfullmäktige för två veckor sedan när Gläntan lades ner: ”Talar du för eller talar du emot nedläggningen av äldreboendet Gläntan eller talar du för både och?”