Det syriska folket har rätt till demokrati

(Vänsterpartiet Vänersborg var igår med tre ombud på plats i Ale, när konferensen för partiets Älvsborgdistrikt  antog ett uttalande:)

Konflikten i Syrien är en humanitär katastrof. Demonstrationerna, som inledningsvis var fredliga, möttes av regimen med våld och kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Stridigheterna som har pågått i två år mellan den militariserade oppositionen och den syriska armén har krävt över 100 000 dödsoffer och flera miljoner människor har flytt till Syriens grannländer.

En ytterligare militarisering av konflikten löser inte problemet. Bomber för fred har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. För nästan tio år sedan invaderade NATO Irak utan FN:s godkännande. Nu riskerar vi ett liknande scenario, när NATO med USA i spetsen hotar med att ingripa i Syrien utan FN-mandat. Konflikten i Syrien löses genom fredliga förhandlingar, ej med fler bomber.

Vänsterpartiet Älvsborg kommer alltid att försvara de mänskliga rättigheterna och internationell rätt. Assad-regimen måste avgå så att fredliga förhandlingar kan inledas. Inga fler vapen och civila dödsoffer.

Uttalande antaget på Vänsterpartiet Älvsborgs halvårskonferens i Ale den 31/8 2013