Friskolekommittén

Nu vet vi! Vet vi verkligen?

Nu har Friskolekommittén överlämnat sina slutsatser till statsrådet Jan Björklund. Nu vet vi hur dokumentet ser ut när den sista redigeringen var gjord. Vi vet också att de fyra allianspartierna M, FP, C och KD fick med sig S och MP på kommitténs förslag.

Inte konstigt att tidningarnas sidor igår, idag och imorgon är fyllda av artiklar, ledare och debattartiklar. Skolan är ett samtalsämne. Skolan engagerar. Skolans misslyckanden upprör. Skolans goda resultat trängs undan, det mesta fokuserar kring osäkerheten som nu råder: hos lokala skolmyndigheter, hos personalen, hos föräldrar och hos elever. Kan tänkas att också en och annan verkställande direktör i ett och annat skolbolag är fullt upptagen med att undersöka alternativa vägar att dra sig ur.

Här några axplock – se t ex Göteborgs Postens lista för sökordet ”friskola”. På tidningen Riksdag & Departement finns någon som sätter härliga och ärliga rubriker, ta dagens rubrik: ”S och MP markerar mot vinst i friskolor”.

Vår egen skolpolitiska talesperson Rossana Dinamarca säger rakt ut att friskolekommitténs förslag är tandlöst. Hon var mycket tydligt när hon redovisade Vänsterpartiets uppfattning. På partiets hemsida finns en länk till den korta presskonferensen, Rossanas inledning kan ses och höras där i efterhand.

Där finns också en länk till Göran Greiders läsvärda tankar i tidningen Dala-Demokraten ”Vem är rädd för Vänsterpartiet?”.

Vad kan vi bidraga med när så många yttrar sig om hur det är och hur det kommer att bli framöver?

Vänsterpartiet Vänersborg fortsätter med sin vana att vilja gå till botten – här finns tre dokument som är från år 1992 när det hela började. Först kom från regeringen (Carl Bildt var statsminister då) propositionen ”1991/92:95 om valfrihet och fristående skolor”. Det kom motioner från nästan alla partier (på den tiden var Bert Karlssons Ny Demokrati med i riksdagen). Här dock bara länken till Vänsterpartiets motion. När Utbildningsutskottets betänkande justerades var inte Vänsterpartiet representerat. Den 9 juni 1992 debatterades och avgjordes frågan om valfrihet och fristående skolor. Här länken till protokollet – det börjar med anförandet 203 och slutar med sista inlägget i debatten på anförandet 240. Vid omröstningen (längre ner i protokollet) var det endast Vänsterpartiet som röstade för sitt eget förslag som var avslag på propositionens huvudinriktning: ”Utskottets hemställan bifölls med 295 röster mot 11 för motion Ub68 av Björn Samuelson m.fl. i motsvarande del. 1 ledamot avstod från att rösta.

Sanningen är dock att inte ens Vänsterpartiet hade mer än en blek aning om hur det hela skulle utvecklas under dessa 20 år sedan riksdagen fattade sitt beslut.