Debattartiklar

På hemmaplan väntar vi …

Fortfarande väntar vi. Tisdag 28 maj kommer Socialdemokraterna på kommunstyrelsens möte att berätta hur man har tänkt i frågan om Budget 2014. Efter valet 2010, när S förlorade 9 av sina tidigare 21 mandat, förändrades den lokala politiska scenen. Från att ha varit partiet som bestämde vad som skulle gälla har man idag intagit en vågmästarroll. Vi får se vad detta innebär i år.

En annan fråga som snart skall få ett svar kommer upp i socialnämndens möte nästa vecka. Avtalet för entreprenaden i äldreomsorgen i Brålanda löper ut och nämnden måste avgöra hur kommunen ska ställa sig inför en fortsättning.

Medan vi väntar ”här hemma” så sker mycket utanför …. Vänsterpartiet driver inte bara frågan om ”Vinstuttag i välfärden”, även på andra politikområden ser man att att enträget arbete ger goda resultat.

Läs två aktuella debattinlägg: I gårdagens Dagens Arena skriver Ulla Andersson ”Lägg inte pengar på hög, slopa överskottsmålet!” och i dagens Dagens Nyheter skriver Jonas Sjöstedt ”En bra klimatpolitik kräver rödgrönt samarbete”.