Budget 2014

Vänta, vänta, vänta …

Kommunstyrelsen skall den 28 maj ”bereda” ett antal beslutsförslag för kommunfullmäktiges möte den 12 juni. Viktigast är vilket eller vilka beslutsförslag som läggs fram för Mål- och resursplan 2014. I detta budgetbeslut bestäms hur mycket pengar som ställs till förfogande till nämnderna för att sköta verksamheten under nästa kalenderår.

Ett sådant beslut förbereds under en lång tid. Budgetberedningen och samtliga nämnder har under tiden februari fram till maj varit sysselsatta med att lägga pusselbitarna rätt. Det normala är att det nu i mitten av maj tydligt syns vilka alternativa förslag som har kommit och står mot varandra.

2013 är ingenting normalt. Visserligen förlorade Socialdemokraterna i valet 2010 inte mindre än 9 av sina tidigare 21mandat, men fortfarande har de kvarvarande 12 ledamöterna en viktig roll. Deras röster avgör om förslaget från M, FP och KD ”i huvudsak” skall gälla för 2014 eller om andra tankar skall få genomslag.

Vänsterpartiets 8 ledamöter möter mycket gensvar hos ledamöterna från MP (4) och Välfärdspartiet (2) när det gäller förstärkningar för förskolan, skolan och i socialomsorgen. Men allt hänger på Socialdemokraterna. Och deras ledande representanter har inte yttrat sig under alla överläggningar som under de gångna tre månader gällt förberedelserna för ett genomtänkt budgetbeslut.  Allt som sades var ”den 28 maj lägger vi vårt förslag”.

Därför präglas just nu nämndernas arbete av ”avvaktande”, ingen vet riktigt hur något ska bli. Det händer ju att vissa mindre partier har fått eller skaffat sig en roll som ”vågmästare”.  Det är mycket ovanligt att Socialdemokraterna själva väljer denna roll.