I väntan på …

Vid påsk upplevs alltid samma saknad:  Ingen tidning i brevlådan på långfredagen och inte heller på annandagen. Tidningen ”på nätet” har förändrat bilden något, men fortfarande störs det vanliga nyhetsflödets rytm.

Dessutom finns i dagarna en extra spänning ”i väntan på…”. Socialdemokraternas kongress i Göteborg väcker intresse, stort intresse hos många: Allianspartierna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, medierna, väljarna … Hur ska partiet besluta i frågor där LO och SSU har intagit andra positioner än den socialdemokratiska partiledningen? Vilka öppningar finns efter kongressen, vilka låsningar för olika beslut med sig?

Dagens Nyheter belyser på påskdagen några öppna frågor och ger en beskrivning av hur frågan om begränsning av vinstuttag från välfärdssektorn behandlats under de sista trettio åren. I samma tidning ger också Jonas Sjöstedt en beskrivning av Vänsterpartiets syn på S-kongressen.

Om en vecka vet vi mer.