Kulturnämnden

Spelar Vänsterpartiet roll?

Ja, Vänsterpartiet spelar roll.

Att man lyssnar på Vänsterpartiets representanter vet vi. Det lönar sig i långa loppet att lägga ner mycket arbete och att alltid vara påläst.

Sedan har det tagit tid för andra att acceptera och att inse att Vänsterpartiet kommer med bra förslag. Men nu händer det allt oftare att det är Vänsterpartiet som har ett avgörande inflytande på besluten i våra nämnder.

Nu senast också i kulturnämnden, en och två och tre gånger. Ta en titt på handlingarna och i protokollet från kulturnämndens sammanträde 2013-03-25, läs vad som hände i ärende 3: Budget 2014 – här bordlades avgörandet till ett extra sammanträde längre fram i april. Vänsterpartiet hade tagit ställning mot en nedläggning av biblioteksfilialen i Vargön och mot en minskning av kommunens bidrag till föreningslivet. Eller ärende 9 – Vänsterpartiets Åsa Olin föreslog (på samma sätt som Stefan Kärvling (V) i barn- och ungdomsnämnden) en strykning av ett stycke i ett yttrande från förvaltningen. Det blev majoritet för Åsa Olins förslag. Så även i ärende 11 – Motionen om feriearbetande ungdomar. Motionen från socialdemokraterna skulle fått avslag enligt förvaltningen. Redan i socialnämnden hade dock Tove af Geijerstam (FP) yrkat bifall. I barn- och ungdomsnämnden kom Lena Eckerbom Wendel (M) med ett snarlikt bifallsyrkande. I kulturnämnden visade FP och M dock sin trofasthet – man höll fast vid ett ”nej” till motionen men förlorade i omröstningen, där återigen Åsa Olin (V) samlade majoriteten bakom sitt ”ja” till S-motionen.

Visst lyssnar man på Vänsterpartiet i Vänersborg.