Vi vill annat

På onsdag beslutar kommunstyrelsen om förutsättningar för det fortsatta arbete kring budget 2013. Nämnderna får besked vilka ramar som skall gälla. I juni tas sedan beslutet av kommunfullmäktige. Här är Vänsterpartiets yrkande som vi lägger vid sammanträdet i veckan.

Yrkande

Kommunstyrelsen 2012-02-29

12. Beslut om anvisningar budget 2013, ekonomisk plan 2014-2015

Vänsterpartiet har deltagit i budgetberedningens arbete inför beslutet om ramsättningen. Det har inte undgått oss att den kommunala kassan tycks tom.

I vårt budgetyrkande i juni 2011 gav vi uttryck för våra tankar, när vi år efter år konfronteras med samma beskrivning: Återigen har det gångna året avslutats med ett resultat som är klart bättre än det vi förväntade oss. Men nu ser vi att vi kommer att ha det mycket besvärligt.

Kommunledningens sätt att argumentera får stöd av föreskriften om balanskravet.

Därmed hamnar vi som opposition i en situation där vi måste vara övertydliga i det här skedet av budgetprocessen. Vi ser att flera förvaltningar och nämnder kämpar i motvind. Vi anar att deras konsekvensbeskrivningar kommer att vara drastiska påminnelser om utebliven tilldelning av nödvändiga resurser.

En verksamhet befinner sig i ett läge som sticker ut. Enligt vår uppfattning saknar den ansvariga nämnden och personalen rimliga möjligheter att vända på utvecklingen om inte en avsevärd förändring av resurstilldelning sker i år. Vi kan inte tänka oss att stillatigande acceptera och se den fortsatta nedrustningen av våra grundskolor. Vi vet att kommunledningen behöver pengarna för annat. Vi vet att medborgarna i Vänersborg också vet detta. Eftersom ledningen saknar förmåga att initiera den nödvändiga förändringen uppstår en situation som rättfärdigar ett tillfälligt ingripande.

Till själva budgetbeslutet i juni har vi för avsikt att återkomma med precisa yrkanden som avser samtliga av kommunens nämnder. Men nu inför ramsättningen har vi ett enskilt yrkande som tyvärr är oundvikligt:

Avvikande från ekonomistabens förslag beslutar kommunstyrelsen att anvisningar och planeringsramar för barn- och ungdomsnämnden ändras och baseras på en tillfällig höjning av den kommunala skattesatsen med 40 öre, och att nämnden skall hantera sitt fortsatta planeringsarbete med förutsättningen att tillkommande medel med 26 miljoner kronor uteslutande kommer till användning för verksamheten i förskolan och grundskolan.

Vänsterpartiet Vänersborg

James Bucci                                                                 Lutz Rininsland