Så det kan bli…

Visst kändes det en förväntansfull stämning i kommunhusets sessionssal, när ärendet ”Godkännande av markanvisningsavtal exploatering Kindblomsvägen” skulle föras fram till ett beslut. Alla invändningar och synpunkter hjälpte ju inte i kommunstyrelsen, när elva ledamöter visste precis vad som var rätt och fel. Vänsterpartiet hade varnat majoriteten i kommunstyrelsen M+S som hade fått det vanliga stödet av FP, KD och C, men inte ens övertydlighet i argumentationen hjälpte. Ångvälten skulle gå fram på Kindblomsvägen. Vad hände när kommunfullmäktige var redo att fullfölja gången? Av alla som i kommunstyrelsen så övertygande ställde sig bakom avtalsförslaget, saknades flertalet i sessionssalen. Kommunstyrelsens ordförande fick nästan ensam försöka sig på en förklaring varför det nu var rätt vad som för endast två veckor sedan var fel, helt fel. Nästan ensam, S-ordföranden ställde sig nu också bakom yrkandet om återremiss. Så gjorde så småningom talare efter talare. Och det blev återremiss. Bara Vänsterpartiets åtta ledamöter och en av fyra Miljöpartister svek på nytt med sitt krav på ”avslag här och nu”. Vi hade våra skäl. Det gäller att vara på vakt. När majoriteten så snabbt kan vända helt om, då gäller det att vara vaken. Tyvärr känns det som om sista ordet är inte sagt än.

Läs gärna mer i lokaltidningens utmärkta bevakning, TTELA-journalisten får en eloge. Samma gäller också för Vänsterpartiets Stefan Kärvling, hans blogg återger hans tolkning av det som hände när kommunfullmäktige kom av sig.