Bättre kan det inte sägas …

Jonas Sjöstedt gav på sin blogg uttryck för den uppskattning som Lars Ohly har i hela vårt parti:

Lars Ohly väljer att inte kandidera 2012

”Idag meddelade Lars Ohly att han inte kommer att kandidera för en ny period som partiordförande vid kongressen i januari. Beskedet var inte helt oväntat. Genom att meddela sitt beslut nu ger Lasse partiet gott om tid att ta fram en ny ledare.

I media beskrivs Ohly ofta negativt och mycket fokus läggs på misslyckade valresultat. Men det är viktigt att se att Lasse också har varit en partiledare med stora kvaliteter som alltid har gjort sitt bästa för sitt parti. Lars Ohly är en skicklig debattör med en säker klasskompass. Han engagemang för de mindre lyckligt lottade i samhället är genuint och starkt.

Lars Ohly fick en tuff uppgift som ordförande. Han fick ta över ett parti som präglades av inre konflikter och vikande stöd efter slutet på Gudrun Schymans ordförandeperiod. Läget idag är helt annorlunda. Under Lasses ordförandeperiod har partiet enats och debattklimatet och stämningen har blivit oerhört mycket bättre. Nya medlemmar strömmar till partiet. Lars Ohly var också den person som förde Vänsterpartiet in i det rödgröna samarbetet och nästan gjorde oss till ett regeringsparti. Det har ingen partiledare klarat innan. Lasse hade varit värd en valframgång i valet 2010 med tanke på den mycket starka valrörelse som han gjorde. Så blev det inte, men inget kan ta ifrån honom alla de goda insatser som han har gjort för Vänsterpartiet som dess ordförande.”