Arena Vänersborg

Vad vill Vänsterpartiet i Vänersborg? Vi vill prata väl om kommunen

Vad konstigt det blev!

Utbildningsdepartementet hade skickat en regeringsremiss till Vänersborgs kommun – ”Den framtida gymnasiesärskolan – en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning”

I utredningen ingick ett avsnitt som behandlade riksrekryterande utbildning i gymnasiesärskolan där utredaren konstaterade

För gymnasiesärskolan saknas den typ av bestämmelser om riksrekryterande utbildning som finns för gymnasieskolan, vilket måste vara ett förbiseende. En elev i gymnasiesärskolan som har förutsättningarna och intresset ska enligt min uppfattning ha motsvarande möjligheter som elever i gymnasieskolan att studera vid en riksrekryterande utbildning. Handikappidrotten är t.ex. numera väl etablerad. Vid Paralympics sommaren 2012 kommer idrottare med utvecklingsstörning vara företrädda. Det är svårt att motivera att då inte som inom gymnasieskolan kunna erbjuda en riksidrottsutbildning för idrottare på elitnivå. Jag föreslår att riksrekryterande utbildning införs för gymnasiesärskolan motsvarande dem för gymnasieskolan, för t.ex. yrkesinriktad utbildning, estetiskt inriktad utbildning och idrottsutbildning. Den riksrekryterande utbildningen ska få avvika från vad som annars gäller för nationella program i gymnasiesärskolan i fråga om struktur, innehåll och mål för utbildningen.

Spontant gick våra tankar till det som framhölls när beslutet fattades i kommunfullmäktige om att satsa 140 miljoner kronor på en Arena Vänersborg. En Arena Vänersborg skulle vara en satsning som tillgodosåg de handikappades behov. Nu kostade satsningen förvisso någon krona mer än de 140 miljoner som var avsatta men det handikappvänliga tänk måste ändå kvarstå eller hur? TTELA skrev den 26 maj 2010 att Vänersborgs kommun gör en storsatsning på handikappidrott i Arena Vänersborg.”  Kommunen hade precis värvat Peter Ojala  för att under två år arrangera aktiviteter i arenan för människor med funktionshinder. Kommunen har med stolthet nyligen slagit sig för bröstet på SERNs årsmötet i Italien och passade även på att presentera Peter Ojala i det sammanhang. Läs mer om SERNs årsmötet i kommundirektören Ove Thörnkvists krönika – Vi är en serviceorganisation…

Med tanke på allt det fina som görs i Vänersborg för både idrott och de handikappade så kunde vi väl räkna med några välvalda ord som ett svar på utbildningsdepartementets remiss….

Och vad framförde kommunstyrelsens arbetsutskott i frågan? Den 18 april beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att inte avge yttrande över betänkandet ”Den framtida gymnasiesärskolan – en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning”. Detta trots att vänsterpartiet försökte påtala att här höll kommunen på att missa en möjlighet att lyfta fram det positiva i remissen angående satsning på handikappidrott.

SERN och utrikesresor i all ära men i detta fall känns det att det borde ha varit mer fokus på att formulera några meningar som svar på regeringsremissen.

Nåväl, vi fick nöja oss med en reservation från James Bucci

Reservation i ärende 8 – Yttrande över betänkandet Den framtida gymnasiesärskolan

Jag blev mycket förvånad att Vänersborgs kommun valde att inte yttra sig över utbildningsdepartementets betänkandet särskilt med tanke på kommunens profilering i idrotts- samt handikappsfrågor. Jag tycker att kommunens satsningar på projekt som Arena Vänersborg samt Peter Ojalas arbete med handikappidrott borde åtminstone ha lett till någon form av positiva kommentarer från kommunen till avsnittet ”Riksrekryterande utbildning i gymnasieskolan (avsnitt 7.1)” där utredningen föreslår att riksrekryterande utbildning införs för gymnasiesärskolan för t.ex. Idrottsutbildning. Jag anser att kommunen kunde ha instämt i utredningens tankar på denna punkt och hade med gott samvete även kunnat slå sig lite på bröstet.

Jag beklagar försummelsen av denna möjlighet att utandas kommunal positivism.

Det tröstlösa med reservationen är förstås att den  kommer aldrig till utbildningsdepartementet och detta på grund av att majoriteten i arbetsutskottet beslutade att inte yttra sig.

Così è la vita – som dom säger i Italien