Vänsterpartiet vill – de andra säger NEJ

Kommunstyrelsens sammanträde 2011-03-02 – nästan som ”det brukar vara”. Vänsterpartiet lämnar tre skriftliga reservationer, varsågod: vem är det som vill något och vem är det som säger NEJ?

Reservation Kommunstyrelsen 2011-03-02

Ärende 10 Beslut om anvisningar budget 2012, ekonomisk plan 2013-2014 (Dnr KS 2011/11)

Vänersborg håller fast vid en budgetprocess som lägger tidpunkten för det avgörande klubbslaget i kommunfullmäktige kring midsommardagarna. De flesta svenska kommuner är då fortfarande i gång med att preliminärt bedöma sina möjligheter att framåt november besluta om en egen budget som överensstämmer med omvärldens förutsättningar.

”Beslut om anvisningar budget 2012” är inget budgetbeslut. Det gäller att visa mera grundläggande i vilken riktning utvecklingen skall ske. Ramarna skall begränsa eller stimulera nämndernas sätt att se över sin verksamhet med sikte ett, två år framöver: fortsatt begränsning av kostnadsutvecklingen eller friare förutsättning att planera för innovativ utveckling av sin verksamhet.

I botten ligger ”resultaten” från tidigare år. Bokslutet från 2009 gav ett plus med 30 Mkr över det förväntade budgetresultatet, det preliminära bokslutet för 2010 visar på ett plus med 31 Mkr. I krisens år 2009 var det nämndernas enorma ansträngningar att snåla med utgifterna, året därefter är en kombination av valårets tillfälliga statliga tillskott och en snabbare återhämtning av skatteintäkterna huvudorsaken till att det gick så mycket bättre än budgetbeslutet ville tro.

Vilken riktning ska vi tro på? Två år i rad gick det bättre än budgeterat – ska vi inte tro på en upprepning även det tredje året?

Vi tolkar budskapet i budgetberedningens huvudförslag: Det gick oväntat bra även 2010, det ser ut som om vi klarar oss 2011, men 2012 får vi räkna med stora bekymmer.

Materialet presenterades i kommunstyrelsen 2011-02-16, redan dagen dessförinnan pekade en ny prognos från SKL på en ökning av skatteintäkterna för vår kommun med inte mindre 13 Mkr.

Kommunstyrelsen kom till ett beslut 2011-03-02, dagen efter säger riksbankchefen Stefan Yngves i finansutskottets utfrågning: ”Sammantaget kan man säga att finanskrisen nu ligger bakom oss.” Samma dag på eftermiddagen presenterar finansminister Anders Borg (M) sin bedömning. I pressmeddelandet sägs bl a: ”Nya och mer genomarbetade beräkningar kring Sveriges potentiella kapacitet ger även skäl till en mer positiv syn på utveckling.”

Vi har inledningsvis i denna reservation anfört att uppgiften i detta skede av budgetarbetet inte kan vara att fastna i detaljer utan att begränsa sig till en tydlig anvisning av ”färdriktningen”.

Vi uppfattar att det endast föreligger mycket marginella skillnader mellan det förslaget som fick flest röster och det förslaget som kommunens styrande minoritet lade fram. Vi noterar också att utslaget till förmån för S-förslaget var möjligt när ett parti dels ”stod fast” vid eget yrkande och dels ”stod bakom” annat yrkande, samtidigt som ett annat parti – som uppenbarligen hade räknat med ett ”avgörande” längre fram i slutet av mars – nu vid sittande bord fick rulla sin tärning.

För den objektive betraktaren kan det inte råda någon tveksamhet: Vänsterpartiets förslag är skrivet med insikten om att besparingar och nedskärningar i finanskrisens tecken har satt djupa spår i den kommunala basverksamheten. Därför vårt långtgående förslag att sätta ramarna utifrån ett noll-resultat, därför vår satsning på förskolan och grundskolan, därför vårt Nej till en fortsatt hård bantning av gymnasieskolans förutsättning att bjuda våra ungdomar på godtagbar kvalitet i undervisningen. Vi anser att vi har fullt stöd från verksamheten att välja så drastiska avvikelser från M- och S-förslagen, som är dels oerhört lika varandra, dels mycket defensiva och deprimerande.

I vårt förslag finns också korta markeringar där vi uttalar vår förvåning att också den nya kommunledningen verkar vilja fortsätta på inkörda spår: Håll hårt i anslagen till kommunal basverksamhet, var generös och ta ut svängarna med publikfriande satsningar.

Vi efterlyser steg som leder till ett avgörande i Arenafrågan, vi vill veta hur mycket den fantastiska musiksatsningen tar av kommunens budget, vi vill ha besked om näringslivsverksamheten ska trotta på i maklig takt, vi vill se kraftsamling för att motarbeta fortsatt hög ungdomsarbetslöshet, vi önskar klara signaler att vi hädanefter inte fortsätter att jaga efter fantasimål för befolkningsutvecklingen.

Eftersom vi vill att det politiska arbetet präglas av framtidstro och beslutsamhet

står vi fast vid och reserverar oss till förmån för det egna förslaget som vi lämnade i kommunstyrelsen. Det känns för oss meningslöst att välja mellan två andra förslag som är så lika varandra i sin återhållsamhet och i sin fortsatta iver att begränsa möjligheten för skolan och omsorgen att ”komma igen” och att utvecklas.

James Bucci                                                                 Lutz Rininsland

Reservation Kommunstyrelsen 2011-03-02

Ärende 6 Antagande av reviderad arbetsordning för kommunfullmäktige (Dnr KS 2011/74)

I en motion till kommunfullmäktige har Vänsterpartiet föreslagit kommunfullmäktige att ändra sin arbetsordning. Motionen föreslås blir avslagen av kommunfullmäktige vid sammanträdet i slutet på mars 2011.

I reservationen till förmån för Vänsterpartiets yrkande i den nämnda motionen återfinns argumentationen varför vi i det här aktuella ärendet anser att kommunkansliets ändringsförslag borde kompletteras med våra två yrkanden.

Vi har vid kommunstyrelsens beredning uppfattat att det finns en majoritet ”i sak” som förr eller senare leder till en förändring i den av oss önskade riktningen.

Vi beklagar att det inte var möjligt att få kommunstyrelsens stöd redan nu.

Vår reservation gäller till förmån för våra yrkanden:

Ny första mening i § 30 :

Interpellationer får riktas till ordföranden i en nämnd eller en fullmäktigeberedning samt till de förtroendevalda i övrigt som fullmäktige bestämmer.

Ändrad lydelse i § 31

En fråga får ställas till ordföranden i en nämnd eller en fullmäktigeberedning samt till de förtroendevalda i övrigt som fullmäktige bestämmer.

Om reservationen för med sig att det finns tillräckligt många ledamöter som uppmärksammar och värdesätter syftet med dessa förslag, skulle vi finna det lättare att instämma med alla dem som hävdar att Vänersborg efter valet i september 2010 har fått ett ”nytt fullmäktige”.

Reservation Kommunstyrelsen 2011-03-02

Ärende 5 Svar på motion om ändring av kommunfullmäktiges arbetsordning (Dnr KS 2010/442)

Bakgrunden till motionen är tämligen enkel – en ledamot i kommunfullmäktige tilläts inte ställa en fråga till ordföranden i barn- och ungdomsutskottet. En alldeles korrekt handling om det skulle ha skett med hänvisning till kommunfullmäktiges arbetsordning. Ordföranden motiverade dock sitt beslut med hänvisning till kommunallagen vilket också framgår av sammanträdets protokoll.

Som framgår av motionen gör kommunallagen det möjligt att en fråga kan ställas till ordföranden i ett utskott under förutsättning att kommunfullmäktige har valt att skriva in i sin arbetsordning en sådan möjlighet.

Förbundsjuristen hos SKL svarade entydigt på frågorna efter incidenten i kommunfullmäktige och motionens yrkande formulerades i enlighet med beskedet som gavs. Kommundirektörens och kanslichefens tjänsteutlåtande bekräftar likaledes att motionen fångar upp lagens intention på korrekt sätt.

När kommunfullmäktige i juni inrättade ett utskott under kommunstyrelsen, hanterade kommunstyrelsen och kommunfullmäktige ett halvt dussin tjocka handlingar som ordnade en övergång från nämnd till utskott efter alla konstens regler. Det gällde ett utskott som övertog ett ansvar för en verksamhet vars årsbudget överstiger 500 Mkr.

Det känns därför som en självklarhet att kommunfullmäktiges arbetsordning samtidigt skulle ha ändrats för att säkerställa ledamöternas möjlighet att förhålla sig till den förändring som beslutades.  Men så var alltså inte fallet.

Ett citat ur SKL-svaret belyser varför motionen var nödvändig: ” … att rätten för fullmäktiges ledamöter att ställa interpellationer och frågor är viktig från demokratisk utgångspunkt. Interpellationsrätten syftar till att fungera som ett kontrollmedel vid sidan av den kommunala revisionen. Frågerätten är särskilt viktig för att det ska vara möjligt att klargöra sakförhållanden och för att styra debatten. . Som framgår av förbundets kommentar till kommunallagen (2006 års upplaga s. 274) kan det vara rimligt att förtroendevalda med ett övergripande ansvar, men som inte är ordförande i någon nämnd, kan interpelleras. Det är också rättsligt möjligt att medge att vice ordförande kan interpelleras/ta emot frågor i fullmäktige.”

Vid kommunstyrelsens behandling yttrades från en ledamot att ”en arbetsordning är ett levande dokument”, med andra ord, arbetsordningen borde anpassas när det visar sig att dokumentet hindrar ledamöternas möjlighet till den demokratiska kontrollen som det ankommer på varje ledamot att utöva i sin roll som förtroendevald. Hur denna insikt sedan föranleder nämnd ledamot att rösta för avslag på motionen är mig en gåta.

Vid kommunstyrelsens beredning av motionen förekom också tal om återremiss [i ett följande ärende om ändringar i arbetsordningen]. Enligt min uppfattning möter det inget hinder att ”nya” fullmäktige inom loppet av några månader två gånger tar ställning till förslag på förändringar av vår arbetsordning. Ledamoten som talade för återremiss uppgav sig vara positiv till förslagen i den nu föreliggande motionen. Varför ledamoten själv och hela hans partigrupp därefter röstar för avslag på motionen är det andra ställningstagande som jag inte förstår.

Jag skriver denna reservation som bakgrund till mitt yrkande ”att bifalla motionen”. Jag skriver fortfarande i förhoppningen att kommunfullmäktiges ledamöter ”läser på” och söker sig fram till ett eget ställningstagande.

Vi är under innevarande mandatperiod i Vänersborg i ett läge där ”vad som helst” kan ske vid omröstning om olika förslag. Vi har ingen given majoritet, vi har ingen given minoritet och opposition. Vi har alla ett ansvar som förtroendevalda ledamöter och vi ska självfallet se till att vår arbetsordning är aktuell och korrekt sett från demokratisk utgångspunkt.

Lutz Rininsland