Vad vill Vänsterpartiet i Vänersborg? Nytänkande!

Motion till kommunstyrelsen i Vänersborg angående

Större kommunalt engagemang för ungdomarnas feriejobb.

Vänersborg uttalar i sin vision att man vill bli känd för nytänkande.

Förslaget ”Feriepraktikanter/sommarjobb i Vänersborgs kommun 2011” redovisar vad som gjordes ”de senaste åren” och utmynnar i förslaget att göra som man alltid gjort.

Det finns gott om vittnesmål från ungdomar att sommarjobbet i de flesta fall varit en mycket positiv upplevelse: berikande, inkomstgivande, omväxlande, spännande, startpunkten för vidare initiativ, och inte minst av betydelse för självkänslan.

Det finns gott om föräldrar som med oro fruktar att ungdomarnas sommarlov utan sommarjobb kan bli förfärande långt.

Det finns alldeles för många bevis på att sysslolösheten kan leda till spontana påhitt och allehanda dumheter, där enskilda dras med i gängets lust att vilja ”hitta på något”.

SKL (Sveriges kommuner och landsting) har gjort en undersökning över kommunernas insatser för feriejobb 2010 som presenterades vid årsskiftet med ett pressmeddelande: Feriejobb gav lugnare sommar”.

I rapporten kan man läsa om en mångfald olika lösningar att ta fram platser, att fördela platser, att tillgodose olika grupper ungdomar. Rapporten andas nytänkande.

Mellan tumme och pekfinger känns 80 platser i underkant av det som skulle behövas i Vänersborg kommande sommar. Det kan behövas fler platser på annat och nytt sätt. Vi vet inte vilka som har varit delaktiga i överläggningar när beslutsförslaget togs fram, vi vet inte vilka idéer som testades. Sådant framgår inte av beslutsunderlaget.

Vi önskar bara mera ”fart” och en kommunal uppmuntran i första hand, möjligen i sista hand ökade resurser för att antalet feriearbetsplatser i Vänersborg skall bli flera.

Här en idé:

• Det finns tyvärr gott om lediga affärslokaler i centrum av Vänersborg.
  • Det finns på gymnasieskolans olika program, mest framträdande på ekonomiinriktningen av samhällsvetenskapsprogrammet, ett större antal ungdomar som brinner för ”Ung företagsverksamhet”, deras entreprenörsanda lyser och söker utlopp.
  • Kan vår näringslivsenhet med sina Centrumkontakter göra det som behövs för att våra affärslokaler under sommaren sjuder av liv och verksamhet? Från skollovets första vecka till sommarlovets slut?
  • En del måste ordnas, förvisso, men med nytänkande som ledstjärna bör man kunna se möjligheterna och komma runt hindren.

Vi yrkar

att kommunstyrelsen beslutar att omgående undersöka möjligheter att mera aktivt bidraga till sysselsättning för sommarlovslediga ungdomar.

James Bucci                                                                   Lutz Rininsland

Vänsterpartiet                                                               2011-02-15