Arena Vänersborg

Dagens Samhälle ”MILJARDRULLNING – rena rama arenahysterin”

Den senaste tiden har Sverige fått uppleva ett politiskt frosseri i arenabyggen. Frosseriet har tagit sådana proportioner (15 miljarder kronor) att Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) nu har ryckt ut, tyckt till, pekat på bromsen och erbjuder stöd till sällskapet som riskerar sina politiska karriärer. Lite för sent för Vänersborgs del men tanken är god.

Risken är stor att man bygger upp ett arenabestånd som det inte finns publikunderlag och ekonomiska förutsättningar för, varken när det gäller idrotts- eller nöjesarrangemang. Och det är kommunerna som riskerar att bli sittande med Svarte Petter, säger Fredrik Gunnarsson, sakkunig i arenafrågor på SKL till dagens samhälle i deras artikel –  Miljardrullning till nya sportarenor

Dagens samhälles chefredaktör Mats Edman sätter fingret på vad det är som händer och som har hänt på många håll i landet – Stans hjältar bygger sig ett monument Krönikan är klockren, vad sägs om rader som ”Min tes är att politiken domineras av medelålders män som gärna umgås med ortens lokala idrottspampar och byggmästare” eller  ”kostnadsmedvetna och försiktiga politiker som försöker hejda arenatsunamin ute i kommunerna kämpar för sin existens när de ifrågasätter ryggkliandet och miljonrullningen.”

DS har också satt ihop en tio i ”topp” lista där Vänersborg har fått den stora ”äran” att komma med på åttonde plats. Där ni, S Anders Larsson och Lars Göran Ljunggrens totala ointressen för att hålla Arena Vänersborgs ekonomiska ramar har gett oss en topptio placering.

Tio stora arena-byggen:
Stockholmsarenan 2,7 miljarder
Swedbank Arena, Solna 1,9 miljarder
Malmö Arena 840 Mkr
Uppsala Arena 650 Mkr
Swedbank Stadion, Malmö 695 Mkr
Nya Ullevi, Göteborg 350 Mkr
Kristianstad Arena 337 Mkr
Vänersborg Arena 300 Mkr
Guldfågeln Arena, Kalmar 270 Mkr
Cloetta Center, Linköping 250 Mkr

Och nu skall Vänersborgs arenafrosseri förstås betalas av oss alla då vi årligen skall behöva hitta uppåt 25-30 miljoner kronor för att betala för gökungen samt hålla den vid liv. Detta för en idrott som har, på sina håll i landet, uppenbara problem med sin ekonomi. RadioVäst rapporterade i veckan om att IFK Vänersborg behöver fler åskådare där deras ordförande Stig Bertilsson medgav att ekonomin är ansträngd. I Sandviken har SAIK liknande bekymmer och där har tidningen Gefle Dagblad gjort en serie av artiklar där de har analyserat vad som har hänt med bandyn i stan.

Vill ni fördjupar er mer om bandyarenor rekommenderar vi läsning av Maya Olssons rapport om bandyarenornas förutsättningar i Sverige som hon jobbade med under tiden som hennes 2 miljoner kronors fallskärm från Sandvikens kommun löste ut.

Förresten visste ni att i Sandviken har de också  haft problem med värmen i sin arena?  Dejavu?

Och till sist vårt budgetalternativ för politiker som vill avsluta sina politiska karriärer