Topp

Topp säger snart pop

Förra torsdag uppmärksammade Västnytt sina tittare på faktumet att 14 av de 15 ledamöter i Vänersborgs kommunstyrelsen tänkte vilseleda EU Kommissionen över ”Topp”affären. Det är klart att det är inte fullt lika lätt att luras när lögnen har blivit genomskådad. Inte helt oväntat har kommunledningen nu känt sig tvungen att skicka en rättelse till Kommissionen.

Misstag? Inte en chans med tanke på hur insyltad både avgående och tillträdande kommunalråden är i ”Topp”affären. Från vad vi har hört finns det underlag som räcker för att bevisa tjänstefel och när det rör sig om nio miljoner kronor blir det lätt grovt. Skulle det finnas uppsåt, vilket också sägs kunna bevisas, blir det fråga om trolöshet mot huvudman och det blir lätt grov med tanke på att viktiga dokument hölls hemliga för stora delar av kommunstyrelsen.

Mer klarhet kring den trassliga ”Topp”affär lär komma den 17 januari när det är edsgångssammanträde för Topp i Brålanda ABs konkurs. Under konkursen verkar det även kunna komma fram en aktuell marknadsvärdering, någonting som Radio Väst har uppmärksammat i måndags.

I dessa juletider kommer vi säkert att bjuda på ett par överklaganden till kammarrätten och har vi tur skjuter (V)ikileaks iväg någon nyårs raket