glesbygd

Pop opp i topp, pop

Idag skriver TTELAs Jan Björk om Hammar Nordic Pluggs misslyckade försök att dra av 1,2 miljoner kronor i moms. Hela upplägget har varit ett led i ”Topp”affären där fasaden utåt i denna märkliga affär nu verkar krackelera på allvar. Här är TTELAs kortare nätartikel i ämnet. Se också torsdagens inslag i SVT.se/Vastnytt ”Vänersborg ljög om toppaffären”.

Anders Hammar väljer orden ”allmän villervalla” för att beskriva läget hos Topp i Brålanda i sitt sista inlägg till förvaltningsrätten i Göteborg i mål 7417-10. Där påstår han också att Topp i Brålanda inte har kontroll på vad de har gjort i affären. Enligt en tjänsteanteckning från skatteverket har Topp i Brålanda erkänt att de 10 miljoner i rörelsen inte har rört sig om ett köp av varor utan det har rört sig om lån. Men som det verkar så hade de glömt att informera Hammar Nordic Plugg om rättelsen som de hade gjort i sin bokföring när skatteverket hade intresserat sig för ”Topp”affären.

Och plötsligt har vi nu Topp i Brålanda i konkurs. En konkurs som det rapporterades om i Radio Väst den 24 november i 12.30 nyheterna, en konkurs som inte nämndes ett ord om under kommunstyrelsens sammanträde som slutade 45 minuter innan. En konkurs som kommunledningen redan två dagar tidigare fått veta var på gång då Topp i Brålandas vd Daniel Pettersson och styrelseledamot Anders Arnell hade träffat kommunalråden för att se om de kunde få ihop ett räddningspaket. Det gick inte och konkursansökan lämnades in till Vänersborgs Tingsrätt senare på måndagen. Varför valde kommunstyrelsens ordförande att tiga som muren om konkursen under kommunstyrelsen när ”Topp”affären och EU-Kommissionen var annars uppe som en informationspunkt? Varför pratade kommunstyrelsens ordförande i termer om att nu kunde kommunen få 32 miljoner kronor tillbaka och samtidigt hade vi jobben kvar i Brålanda?

Det finns fortfarande många frågor kvar att besvara i ”Topp”affären där det länge har sett ut som om våra skattebetalare har mjölkats på 9 miljoner kronor i onödan. Det är bra att några frågor får sina svar via skatteverkets, domstolens och EU-Kommissionens arbeten men frågan är om inte det måste till några polisförhör för att få ordning på det hela. Med all bevismaterial som nu kommer fram så tippar vi på att ekobrottsmyndighetens frågor lär nog inte dröja allt för länge innan de ställs och förhoppningsvis får sina svar.

Dagens Samhälle ser ut att vara på rätt spår – Vissa politiker ser kommunbolagen som en frizon där de kan köra sitt eget race.

Och här på slutet varför inte lite Thore Skogmans pop i ”Topp” i olika tappningar