Arena Vänersborg

Respekt S Anders Larsson

Tycka vad vi vill om Arena Vänersborg så är vi beredda att ge kredit när det förtjänas.  Efter att ha läst Erik Bäcklund och Mattias Mouritsens objektivt (de har inte köpts av kommunledningen) examensarbete om Arena Vänersborg blev det dags att ge lite kredit till S Anders Larsson.  I sina slutord skriver Bäcklund och Mouritsen

När vi valde detta projekt som studieobjekt trodde vi att det främst skulle handla om kalkyleringar och budgetprocessen. Under vår studie fann vi däremot att kalkyler inte alls var så dominerande i processen som man kan tro. Vi fann istället en annan process, den politiska, och detta blev även den som kom att dominera vår studie. Även om det skiljde sig från våra initiala förväntningar var det ändå intressant och vi känner att vi kommit nära att beskriva en praktisk verklighet istället för en teoretisk sådan. Den politiska processen står utanför kontrollprocessen, och projektets blir självstyrande utan möjlighet till revision och avvikelsehantering. Det skapar ett förhållande till budget som går emot teorin, att budget är ett styrmedel.

Projektstyrningen av Arena Vänersborg lyckades alltså skapa ett förhållande till budget som går emot teorin. Snacka om att Arena ansvariga har levererat enligt Vision Vänersborg – ”En kommun känd för nytänkande”

Respekt, eller kanske inte!

Vänsterpartiet (V)änersborg – partiet som inte lullar med