Arena Vänersborg

Arena Vänersborg lär behöva starkare takplåt

Vi kanske kan hjälpa till med att lösa problemet!

Enligt uppgifter som släpptes idag berodde Arena Vänersborgs takras på för klen takplåt. Det kan hänga ihop med att takplåts beräkningar kanske gjordes utifrån 18 stycken takbågar istället för de 13 som sedan beställdes. 18 takbågar hade inneburit mindre spännvidd, mindre spännvidd hade inneburit att plåten utsätts för mindre tyngd, mindre tygnd hade inneburit att man kunde klara sig med klenare plåt. Om plåten hade beställts i dimensioner anpassad för ett annat antal takbågar uppstår det genast bekymmer om samma plåt skall ligga över en hel annan spännvidd. Var hamnade skarvarna vid färre antal takbågar? Och har ni tänkt på en sak – vilka bestämde att det skulle bli färre antal takbågar och varför?

Takrasutredningen är fortfarande sekretessstämplade. Vänsterpartiet, TTELA och Sveriges Radio har alla överklagat till Kammarrätten för att sekretessen skall lyftas. Det finns också upprättat en polisanmälan kopplad till takrasutredningen som just nu ligger hos åklagaren för bedömning.

Följ media bevakningen

Och för all del läs på mera om jakten på takbågarna

Vänsterpartiet Vänersborg – partiet som inte lullar med

.