Arena Vänersborg

Nu börjar det hända något …

Kommunfullmäktige haft sammanträde – ansvarsfrågan i årsredovisningen för 2009 kretsar huvudsakligen kring frågan ”Vem bär skulden?”. Skulden till vad?  Jo, till den ekonomiska bedrövelsen Vänersborg ser framför sig. Vi kommer att behöva fortsätta med nedskärningar, vi behöver säga Nej och återigen Nej till helt nödvändiga utgiftskrav som skolorna och den sociala omsorgen riktar mot kommunledningen. Men just nu gäller frågan: ”Skulden till Arena-eländet, vem ska få Svarte Petter?”.

Situationen är minst sagt förvirrad och somliga gör allt för att nya dimridåer skall tillkomma. Revisorerna inriktar sig att skjuta skarpt på HELA barn- och ungdomsnämnden, det står klart när revisorernas ordförande uttryckligen förklarar att ingen kan befrias från uppdraget som nämnden har fått av fullmäktige. Revisorerna hävdar alltså att det inte hjälper att rösta NEJ i fullmäktige, att rösta NEJ i nämnden, att avstå från att delta, att yrka på annat och eget förslag, att reservera sig.

Revisorerna har mycket skarp kritik mot kommunstyrelsen – men formulerar sig med omtanke: kritik är kritik, ordet anmärkning förekommer inte. Revisorerna tycker att kommunstyrelsen kan få ansvarsfrihet.

Nu avgjordes ingenting – den 19 maj skall fullmäktige ta itu med frågorna. Innan dess ska ledamöterna i barn- och ungdomsnämnden och i kommunstyrelsen (eller egentligen ”nämnden” och ”styrelsen”) lämna förklaringar. Kommunstyrelsen, hurdå? Revisorerna sade ju uttryckligen ”endast” barn- och ungdomsnämnden. Jo, Vänsterpartiet hade ett tilläggsyrkande som ingen kunde säga NEJ till:  ”Kommunfullmäktige beslutar också att ge kommunstyrelsen möjlighet till förklaring i enlighet med kommunallagen 5 kap 31 paragraf punkt 1 med anledning av anmärkningen som Vänsterpartiet vill rikta mot enskilda ledamöter i Kommunstyrelsen.”

Rätt uppfattat, vi anser att frågorna skall ställas och ansvar skall utkrävas av S Anders Larsson och kommunstyrelsens presidiet. Läs gärna vad den lokala tidningen TTELA skriver, där fanns också klarsynta debattinlägg, men även debattartiklar som visar i vilket tankekaos enstaka politiker nu kan hamna.

Nu börjar det hända något, om någon behöver hjälp med att läsa på vad frågorna gäller, kan det vara värt att läsa mer på vår hemsida – rulla ner och läs vad vi skrivit tidigare eller klicka häruppe på fliken ARENA VÄNERSBORG.