Är det verkligen sant?

Medborgardialogen är på gång – lokaltidningen TTELA berättar med rubriken Nu ska din röst bli hörd om MEDBORGARDIALOGEN. Äntligen! Vad finns bakom nyheten? En kort historik: Samtidigt som medborgarna i Vänersborg 2006 och än tydligare 2008 gav bottenbetyg till kommunledningen i SCB:s undersökning, så startade Sveriges kommuner och landsting (SKL) en storsatsning för att lyfta upp frågorna om demokratiskt inflytande.  Det var 2006 som ett flertal kommuner ”kom loss” och började engagera sig i försöken med medborgardialogen. I Vänersborg misslyckades demokratiberedningen att föra frågan hela vägen upp till ett politiskt beslut. Eller ska man säga det rakt ut som det egentligen var? Kommunledningen med Lars-Göran Ljunggren och Bo Carlsson lyckades att stoppa demokratiberedningens idoga ansträngningar att komma till tals. Vilken roll Gunnar Lidell då spelade är det svårt att ha en uppfattning om. Det syntes i alla fall ingen protest från hans sida när dåvarande arbetsutskott skickade förslagen tillbaka.

Nu är det nya tider och redan efter drygt ett år efter kommunvalet i september 2010 och efter bara en ny vända från demokratiberedning till  arbetsutskott och åter till demokratiberedning kommer frågan snart via kommunstyrelsen till kommunfullmäktige för ett beslut. Äntligen! Det tycker också lokaltidningens ledarskribent som sätter rubriken Bra för folk – och folkvalda över  sin betraktelse.

Vänsterpartiet sammanfattade sina tankar och löften i valet 2010 på ett enda blad Vad vill Vänsterpartiet i (V)änersborg? Vår första punkt var:

Vänersborgs kommun har en vacker vision

Vänersborg är den framgångsrika kommunen vid Vänerns sydspets. En kommun känd för nytänkande, effektivitet och god service, en kommun där medborgarna känner sig trygga, delaktiga och har inflytande

Vi genomför den!

• delaktighet
  • insyn
  • öppenhet

Nu ska det alltså äntligen hända – även i Vänersborg. Vill du läsa om riktlinjerna som är på förslag kan du bläddra genom demokratiberedningens protokoll från slutet av september 2011. Nu ska vi inte behöva uppfinna hjulet en andra gång, det finns erfarenhet från andra kommuner som var med från start 2006, ja även ännu tidigare. Läs och begrunda sammanställningar som berättar hur medborgardialogen kan leda till resultat och hur man kan undvika att göra felbedömningar i sin iver att vilja vara ”demokratisk”. Två skrifter förtjänar att nämnas extra: 11 tankar om medborgardialog i styrning och Handbok i utvärdering av medborgardialog. I övrigt finns ”hur mycket som helst” att hämta på SKL:s hemsida.