Budget 2018

Avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet

Vänsterpartiet (30 augusti) har förhandlat med regeringen – det syns i budgetpropositionen (20 september)

Budgetpropositionen 2017/18:1, Utgiftsområde 12 ”Kommunikationer”, 3.6. Politikens inriktning:

Bidrag för avgiftsfri kollektivtrafik till skolungdom under sommarlovet.

Regeringen föreslår att ett statligt bidrag på 350 miljoner kronor per år införs 2018–2020 för att finansiera avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet. Målgruppen är de skolungdomar som respektive vårtermin lämnar årskurserna 6–9 i grundskolan och år 1 och 2 i gymnasieskolan.

Vi inför ett bidrag till avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar på sommarlovet

Nästa år införs ett statligt bidrag för avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarloven. Det har Vänsterpartiet fått igenom i budgetförhandlingarna med regeringen. Samtidigt byggs sommarlovsstödet för aktiviteter för barn och unga ut eftersom det har visat sig bli en sådan succé och ska nu gälla alla skollov.

– Alla barn har rätt till ett bra sommarlov, oavsett om föräldrarna har mycket eller lite pengar. Därför satsar vi nu på avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar på sommarloven. När kompisarna tar bussen för att bada ska inte den som har föräldrar med lite sämre ekonomi behöva stanna hemma. Det barnet ska också kunna följa med, säger Jonas Sjöstedt.

Bidrag till avgiftsfria sommarlovsresor med kollektivtrafik
Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen fått igenom införandet av ett statligt bidrag för att möjliggöra avgiftsfritt resande på sommarlovet för skolungdomar med den lokala kollektivtrafiken. Bidraget ska gälla resor inom kommunen och i vissa fall kan även resor inom länet/regionen omfattas. Det kommer nu inledas en process för att ta fram en ordning för hur och vilken aktör som ska kunna ansöka om medel.

Reformen ska gälla i kommunen folkbokförda skolungdomar som lämnar någon av årskurserna 6-9 i grundskolan och 1-2 i gymnasieskolan. Totalt finns i Sverige ca 690 000 skolungdomar i denna grupp.

Satsningen är på 350 miljoner kronor per år 2018-2020. Reformen träder i kraft 2018 och börjar gälla under sommarlovet samma år.

Budgetpropositionen 2017/18:1, Utgiftsområde 9 ”Hälsovård, sjukvård och social omsorg”, 6 Politik för sociala tjänster:

Avgiftsfria lovaktiviteter och simskola

Regeringen satsar 200 miljoner kronor årligen under åren 2016–2019 på sommarlovsaktiviteter som är kostnadsfria för barn i åldern 6–15 år. Regeringen avser att även tillskjuta medel för avgiftsfria aktiviteter under skollov motsvarande 250 miljoner kronor under 2018–2020. Simkunnigheten i dag är ojämn och det är vanligare att barn med socioekonomiskt svagare bakgrund inte kan simma. Simundervisning ska ges inom ramen för skolan, men tiden där räcker inte alltid till för att alla barn ska uppnå god simkunnighet och vattenvana. Regeringen avser därför att ge stöd med 300 miljoner kronor årligen för att göra det möjligt för kommunerna att erbjuda avgiftsfri simskola för barn.

Meningsfulla lovaktiviteter
Vänsterpartiet har även fått igenom ett nytt lovstöd. Sedan 2016 finns på Vänsterpartiets initiativ ett statligt stöd till sommaraktiviteter för barn och unga i åldersgruppen 6 till 15 år. Vi har nu fått igenom att stödet byggs ut med mer pengar som ska gälla alla skollov.

– Vårt sommarlovsstöd visade sig bli en succé. Det har gett mängder av fina sommarminnen för barn runtom i Sverige. För många har det betytt vänner som man annars aldrig hade träffat och aktiviteter man inte hade fått komma iväg på. Därför är det så glädjande att vi nu bygger ut satsningen med mer pengar och riktar de nya pengarna till att gälla alla skollov. Fler barn ska få riktigt bra skollov, säger Jonas Sjöstedt.

Sommarlovsstödet som funnits sedan 2016 är på 200 miljoner kronor om året. Pengarna betalas ut till kommuner som erbjuder avgiftsfria aktiviteter under sommarlovet. Aktiviteterna ska stimulera både flickors och pojkars deltagande, främja integration och skapa nya kontaktytor mellan barn med olika social bakgrund.

Exempel på sådant som det befintliga sommarlovsstödet har gett är simskolor, bussutflykter, odlingskurser, teaterskolor, längre öppettider på fritidsgårdar, sportaktiviteter, pysselkvällar, parkour och konserter. Under sommaren 2017 har samtliga kommuner i Sverige tagit del av stödet.

Utöver den befintliga sommarlovssatsningen på 200 miljoner kronor per år 2016-19, görs nu en ny satsning på 250 miljoner kronor per år under 2018-2020 som ska gälla alla skollov. Under 2018-19 går således satsningarna parallellt medan det under 2020 enbart kommer att finnas det nu föreslagna lovstödet på 250 miljoner kronor.