Kommunfullmäktige

Vem ansvarar? Eller: Vad menas med ”ansvar” egentligen?

Frågan om inställda kurser för Lärcentrum Trollhättan och Komvux Vänersborg eskalerar snabbt. Är det konstigt? Inte alls, det är fortfarande ett stort sökandetryck. Och det berör faktiskt att behöva höra vad det i värsta fall kan betyda för den enskilde och för den enskildes familj. Vuxenutbildning kan man inte bolla med, det är allt som oftast det som gör att vägen från arbetslöshet, från kaos, från ingenstans tillbaka till säker mark upplevs som en möjlighet. Inställda kurser slår undan planering, föranleder ryckighet och osäkerhet. Det behövs inte mycket för att pusselbitarna blir ett enda bråte.

Lokaltidningen TTELA uppmärksammade utvecklingen ”Protester mot färre kurser”. Det har också startats en namninsamling.

Vänsterpartiet har i två inlägg på hemsidan försökt beskriva vad som egentligen är orsaken till trasslet, läs ”Man häpnar inte! Dumheter!” och ”Gör slag i saken! Översätt vallöften till handling och beslut!

Nu gör vi ytterligare ett försök – vi har idag lämnat in en motionPreliminär utvärdering – Två år med Kunskapsförbundet Väst”.

Vi ger inte upp hoppet, med alla vallöften som fortfarande hänger kvar: ”Rösta på oss! Vi ska fixa ALLT!” I Trollhättan ligger bollen kvar hos Socialdemokraterna. I Vänersborg är det fortfarande en vidöppen fråga, men det är kanske mindre viktigt eftersom ALLA innan valdagen var positiva, insiktsfulla, ansvarstagande – visst behövs det vuxenutbildning, en chans, god kvalitet och valfrihet. DET VILL VI!

Vi får väl se …