Debattartiklar
Marie Dahlin återkommer och ställer några frågor.
Marie Dahlin återkommer med sin andra debattartikel i den lokala tidningen TTELA och ställer några frågor.
Svar på den första frågan kommer sist.
”Jobbar inte Vänsterpartiet i Vänersborg för att nya slussar ska förverkligas?” Svaret är: Frågan har inte högsta prioritet i vår lokalorganisation i Vänersborg. Vi tror på en klok fördelning av arbetsuppgifter. Vi har kontakt med Vänsterpartiet i regionen och i riksdagsgruppen och vi anstränger oss för att få information om det som sker kring denna fråga. Hittills kan vi konstatera att:
-
19 februari 2013 skrev Trafikverket: ”Nuvarande slussar i Göta älv-Vänerstråket som togs i drift 1916, beräknas vara uttjänta till 2030 trots löpande underhåll. Ett historiskt beslut behöver fattas. Ska Vänersjöfarten utvecklas eller läggas ned?”
-
Vi har läst utredningen och begriper vad som står där.
-
8 april 2014 kom regeringen med den Nationella transportplanen 2014-2025. Det finns inga som helst anslag för slussarna. Det är ”skrämmande” att man bara kan läsa om slussarna i två halva bisatser, där det talas om behovet av fördjupade utredningar.
”Jobbar inte Vänsterpartiet i Vänersborg för att genomföra inre vattenvägar?”
Svaret är: Nej, det gör vi inte. Vi tror oss veta att det finns annat som våra medlemmar vill att vi ska ägna våra krafter åt. Vi följer däremot vad som sker i frågan och kan med tillfredsställelse notera att den frågan långsamt men säkert tycks få en bra lösning som definitivt gynnar Vänersjöfarten och därmed Vänersborg – om Vänersjöfarten kommer att finnas kvar.
-
13 juni 2013 kom propositionen 2012/13:177 ”Tekniska föreskrifter för fartyg på inre vattenvägar”
-
13 november 2013 beslutade riksdagen att bifalla trafikutskottets betänkande 2013/14:TU2 ”Genomförande av EU:s regelverk om inre vattenvägar – del I”. Trafikutskottet stod enhälligt bakom betänkandet. I riksdagens kammare konstaterade andre vice talmannen att ingen talare var anmäld.
-
22 april 2014 avrapporterar Trafikstyrelsen hur arbetet med framtagandet av föreskrifter fortskrider.
”Jobbar inte Vänsterpartiet i Vänersborg för att sjöfarten ska fungera oavsett brohöjden i Göteborg?”
Svaret är: Vi förstår inte frågan. Självfallet fungerar sjöfarten oavsett brohöjden. En hög bro som hittills underlättar för fartyg att passera utan onödiga väntetider. En låg bro som inte ska öppnas ”vid behov” utan endast vid ett sparsamt antal tillfällen vid fastlagda tider utgör ett hinder för den kommersiella sjöfarten. Vi inbillar oss inte att vår röst avgör frågan om Göteborgs stad eller Sjöfartsverket vinner den striden. Men vi följer såklart med intresse utvecklingen.
-
Miljöprövningen av den nya Hisingsbron ligger nu för avgörande i mark- och miljödomstolen i Vänersborg. Huvudförhandlingen ska preliminärt äga rum i juni.
-
Rätt beslut av rätt instans – Marie Dahlin överskattar våra förutsättningar.