TTELA

Är det allt, TTELA? Underkänner tidningen sig själv?

Idag 3 januari finns på sidan 10 i den lokala tidningen TTELA följande notis med rubriken: ”Rätt om budgeten i Vänersborg.” Texten i sin helhet lyder: ”Vänersborg. I årskrönikan för Vänersborg blev det fel angående vilka partier som klubbade budgeten under året. Korrekt ska vara M, KD, FP, MP och VFP.

Årskrönikan fanns i tidningen tre dagar tidigare, på nyårsafton. Stort uppslagen, på två hela sidor, sidorna 10 och 11. Rubriken ”Året då folket engagerade sig” spände över båda sidorna och illustrerades med 11 foton, varav den största avsåg nedläggningen av äldreboendet Gläntan. Bilden visade den protesterande personalen utanför kommunhuset och spände också över båda sidor.

Det gick inte att bläddra förbi krönikan, men vem ser rättelsen?

Vad var felet? Döm själv. Under bilden på Gläntans personal lyder texten: ”Före kommunfullmäktiges möte den 25 september manifesterar personal från Gläntans äldreboende sitt missnöje med nedläggningshotet. När budgeten senare på kvällen klubbas står det dock klart att hotet blir verklighet.

I själva krönikans text står: ”Men, med sommarsol och semester bakom sig lyckades de politiska tankebanorna så småningom falla in i spår som i slutet av september ledde till fem partiers enighet S, C, V, MP och VFP klubbade en budget som bland annat innebar nedläggning av Gläntans äldreboende och inga extra pengar till skolan.

Gissa hur många som läste krönikan? Hur många som såg rättelsen?

Rättelsen innehåller ingen förklaring hur det kunde hända, ingen ursäkt för att det hände. I en blogg som också kommenterade tidningens misstag står att läsa: ”Tidningens redaktionella arbete har på senare tid förändrats, tyvärr inte till det bättre. Nu verkar det som om ingen längre korrekturläser materialet innan det går till tryck. En årskrönika har många läsare, undra hur många som kommer att se den lilla notisen med rättelsen som på nåder får en undanskymd plats på torsdag i lokaltidningen? Så mycket kan bli bättre nästa år, men ärligt talat, lokaltidningar saknar förutsättningar att vända den pågående utvecklingen och avvecklingen. Synd, men

Vad mer finns att tillägga?