Vem föreslår vad?

Inför kommunstyrelsen på onsdag 2012-10-31 finns som alltid kompletta handlingar på kommunens hemsida. Det finns dock ett undantag, det gäller ärende 7: ”Åtgärder inför 2013 med anledning av försämrad skatteprognos (Information och eventuellt beslut)”. I skrivelsen står: ”Ytterligare åtgärder för att balansera ekonomin kan bli nödvändiga inför 2013.” Och längst ner på sidan: ”Ärendet har beretts vid ett extra sammanträde med kommunstyrelsens arbetsutskott.

Detta extra sammanträde för arbetsutskottet är dagen innan, tisdag 2012-10-30. På den aktuella punkten finns inte mycket att hämta: ”OBS! Inga handlingar – läggs på bordet.

Vänersborg har en tidig budgetprocess. De flesta kommuner tar ställning till nästa års budget i oktober eller november, det är undantagsvis även möjligt att komma till beslut i december. Däremot finns en föreskrift att beslutet om skattesatsen måste komma innan november månadens utgång.

Vänersborg har redan i juni 2012 fattat sitt beslut för Mål- och resursplanen 2013-2015 och i beslutet ingick ”oförändrad kommunalskatt”. Beslutet innebar i övrigt att budgeten ger ett ”nollresultat”, ”allt” anvisades till den kommunala verksamheten kommande år. Det var framförallt insikten att grundskolan och annan omsorg behövde tillskott för att vände den negativa utvecklingen.

Nu finns en försämrad skatteprognos och nollresultatet kan bli ett minusresultat – kommunen förbrukar 2013 (enligt budget) mer än det egentligen finns. Behöver budgetbeslutet kompletteras eller ändras? Om ja, vilka förändringar ska beslutas?

Det är det som står på dagordningen. Det finns säkerligen en rad olika tankar, här några som  kan komma att gälla:

Budgetförslaget från i juni gäller, resultatet kan bli att kommunen gör ett underskott 2013 vilket kommer att synas och behandlas i bokslutsarbetet våren 2014 (och därmed drar med sig en belastning för kommande år).

Utgifterna måste minska – beslutade tillskott till skolan, barnomsorgen och socialnämndens verksamhet tas tillbaka.

Intäkterna måste höjas, det betyder i klartext en kommunal skattehöjning. Ett sådant beslut måste fattas av kommunfullmäktige vid sitt möte 2012-11-14 – eller vid ett extramöte innan ”sista november”.

Kommunstyrelsens besked på onsdag möts av stort intresse i Vänersborg.

P.S.:

På sena tisdag eftermiddag kom kommunledningens förslag.