Senast den 28 april 2023
Den 17 januari utfärdade Regeringskansliet, närmare bestämt Kriminalpolitiska enheten vid Justitiedepartementet, remissen till ett delbetänkande från utredningen ”Vägar till ett tryggare samhälle, Kraftsamling för barn och unga” (SOU 2022:67).
Bland 83 remissinstanser återfinns Vänersborgs kommun. Myndigheter under regeringen är skyldiga att svara på remissen. För Vänersborgs kommun innebär remissen en inbjudan att lämna synpunkter. I remissen ligger att regeringen vill ha synpunkter på betänkandets olika förslag eller materialet i sin helhet.
Vad är det för förslag och vem är det som för fram förslag? Det är Trygghetsberedningen som lägger fram ett delbetänkande. Så här beskriver man uppdraget och underlaget som Vänersborgs kommun inbjuds att begrunda och yttra sig om: Kommitténs uppdrag är att ta fram underlag till utformningen av en kunskapsbaserad och brett förankrad kriminalpolitik som ska bidra till att uppfylla de kriminalpolitiska målen att minska brottsligheten och öka människors trygghet.
Uppdraget sträcker sig över perioden 2020–2024 och redovisas årligen 2021–2023 samt slutredovisas i oktober 2024. Trygghetsberedningen ska enligt direktivet bl.a.
- identifiera de viktigaste kriminalpolitiska utmaningarna som samhället står inför nu och under de närmaste åren, samt
- analysera och bedöma vilken förmåga som finns hos berörda aktörer att möta dessa utmaningar på såväl det brottsförebyggande som brottsbekämpande området.
Detta delbetänkande, som publicerades redan 17 december 2022, ägnar sig i huvudsak åt brottsförebyggande tankar. Så här beskrivs delbetänkandet:
De frågor som behandlas i delbetänkandet är komplexa och berör många aktörers verksamheter samt flera olika kunskapsområden. Beredningen har arbetat med utgångspunkt i tillgänglig forskning och utifrån ett barnperspektiv. I delbetänkandet beskriver beredningen – för vart och ett av de två fokusområdena – dels en problembild, dels vilken förmåga berörda aktörer har att möta de utmaningar som aktualiseras. Förmågeanalysen fokuserar på aktörernas förmåga att
- upptäcka barn och unga i riskzon,
- initiera tidiga, träffsäkra och förtroendeskapande insatser,
- samverka med andra berörda aktörer, samt
- följa upp genomförda insatser och bidra till kunskapsutvecklingen.
Genomgången är inriktad på det förebyggande arbete som sker inom ramen för ordinarie verksamhet hos aktörer som socialtjänsten, skolan, elevhälsan, hälso- och sjukvården samt i viss mån förskolan och polisen. Den är inte heltäckande utan syftar till att ge exempel på det arbete som pågår samt uppmärksamma vissa utvecklingsbehov.
Senast 28 april !?! Hur blir det? Är vår kommuns text något som författas av någon/några tjänstepersoner och skickas iväg? Eller blir det kanske ett yttrande där även kommunens förtroendevalda tillfrågas och bidrar med synpunkter?
Under februari-mars-april har socialnämnden och barn- och utbildningsnämnden vardera tre sammanträden, kommunstyrelsen två. Om viljan finns borde kommunstyrelsens ordförande Benny Augustsson, S, och/eller kommundirektör Lena Tegenfeldt ägna en tanke hur sådant samråd bäst kan ordnas. På något sätt känns det också angeläget att Kunskapsförbundets ledamöter med ansvar för äldre ungdomars och unga vuxnas utbildning involveras.
Att svara på regeringens remiss är ju inte bara att yttra sig pliktskyldigast. Alla dessa frågor i detta betänkande är ju något som i alla högsta grad kan bli brinnande aktuellt. Vänersborg har inte hamnat på löpsedeln på samma sätt som andra kommuner. Men betänkandet handlar mest om förebyggande arbete – ett sådant arbete måste förankras brett. Då kan det inte skada om remissarbetet inte bara görs vid ett skrivbord i kommunhuset.