En skola utan vinstintresse
Utredningen ”En skola utan vinstintresse” tillsattes i juli 2022 av S-regeringen. Tidö-partierna ändrade det ursprungliga uppdraget genom flera tilläggsdirektiv och gav samtidigt utredaren mer tid. Slutlig redovisning skall ske senast den 31 december 2025, men inom kort, den 28 mars 2025, lägger utredaren fram ett delbetänkande. Huvuduppdraget för utredningen är att säkerställa att skattemedel avsedda för skolan används till att finansiera driften av skolans verksamheter, med syfte att öka kvaliteten och likvärdigheten i skolväsendet. Kvalitet och likvärdighet var nyckelorden i ett webbsänt seminarium i torsdags. Almega Utbildning sökte svaret på frågan: ”Hur viktig är vinsten för kvaliteten i svensk skola?” Almega Utbildning är det nya namnet på det som var Friskolornas riksförbund. Seminariet annonserades med följande uttalande: ”Under lång tid har svensk skoldebatt präglats av frågan om vinst och hur den påverkar kvaliteten. Det finns olika perspektiv om vikten av vinsten, oavsett vilken åsikt man har. Tidöpartierna har tillsatt en utredning om att bland annat föreslå reglering av vinstutdelning och som presenteras i april. Almega Utbildning vill bidra till en konstruktiv debatt genom att belysa kvalitet och vinst i skolan ur flera perspektiv. Vad är kvalitet i skolan? Hur påverkas eleverna och rektorer, vad säger akademin och hur fungerar det med den kommunala verkligheten? Delta i diskussionerna om och hur vinsten påverkar svensk skolas kvalitet och utveckling.” (Se inspelningen här.)
Johan Enfeldt är socialdemokrat och utredare på LO:s enhet för samhällspolitik. Han skriver regelbundet på LO-bloggen, dagen efter seminariet med rubriken: ”Almega rensar ut skolans kompensatoriska uppdrag ur likvärdighetsbegreppet”. Den centrala tesen i hans sammanfattning av seminariet är att Almega Utbildning ”lanserade en definition av likvärdighet som inte alls är den vi varit vana vid under de senaste 20 åren”. Enfeldt skriver: ”Likvärdighet i skolan brukar definieras som tre punkter: lika tillgång till utbildning, lika kvalitet på utbildningen och att utbildningen ska vara kompensatorisk. Så lyder definitionen i Skolverkets färska rapport om likvärdighet i förskolan. Så stod det också i Skolverkets rapport Likvärdighet i svensk grundskola från 2012, och samma definition användes i den stora likvärdighetsutredningen från 2020. Även i OECD:s beskrivningar av likvärdighet i skolan är det kompensatoriska inslaget centralt. Almega Utbildning lanserar nu en annan definition: lika tillgång till utbildning, likvärdig utbildning och utbildningens lika värde.”
Om två veckor lägger utredaren fram ett delbetänkande. Det finns en viss nervositet hos Almega Utbildning.
